هشدار ایران به هرگونه اقدام غیرسازنده

© AP Photo / Ronald Zak آژانس انرژی اتمی و پرچم ایران
 آژانس انرژی اتمی و پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2022
اشتراک
امیرعبداللهیان: مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس غیرسازنده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشوراروپایی عضو برجام به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با واکنش قاطع ایران روبرو شد و خطیب‌زاده نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده هشدار داد و امیرعبداللهیان هم مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را غیرسازنده خواند.
قرار است 6 ژوئن (دوشنبه هفته آینده) نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود. در آستانه این نشست شاهد هیاهویی از سوی اسرائیل در انتشار برخی اسناد ادعایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بودیم و در همین خصوص نیز خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه از قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا به همراه سه عضو اروپایی برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس خبر داد.
براساس این گزارش، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.
آژانس انرژی اتمی: ایران حجم اورانیوم غنی شده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2022
آژانس انرژی اتمی: ایران حجم اورانیوم غنی شده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد
این چهار کشور همچنین گفته‌اند که "به دلیل همکاری ناکافی ایران" اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که "فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد".
دو گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز هم به رسانه‌ها درز کرد. مدیرکل آژانس در این گزارش اعلام کرده که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده که ایران در ارائه پاسخ‌های "معتبر فنی" به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.
البته این گزارش‌ها واکنش محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران در آژانس را به همراه داشت و وی در این باره گفت که جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه آن بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط اسرائیل و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسؤولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.
مذاکرات برجام در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
اروپا از بازگشت آمریکا به برجام چه سودی می‌برد؟
گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد. این گزارش متاسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع بندی یک طرفه خود را ارائه می‌دهد.
این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: "جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیرسازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاری‌های جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس بایستی متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های یک سویه‌ای که می‌تواند بهانه لازم را در دست مخالفان روابط ایران و آژانس و مخالفان قسم خورده احیای برجام قرار بدهد، باشد.
جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به ضرورت پرهیز آژانس از درج اطلاعات جزیی فعالیت‌های هسته‌ای خود بر اساس اهمیت رعایت اصل محرمانگی بر اساس مقررات آژانس، به مسؤولان این سازمان هشدار داده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده، مسئله‌ای که متاسفانه مورد توجه جدی آژانس قرار نگرفته است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала