اروپا از بازگشت آمریکا به برجام چه سودی می‌برد؟

© AFP 2023 / JOE KLAMARمذاکرات برجام در وین
مذاکرات برجام در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
اشتراک
کارشناس: هیچ کدام از کشورها به ویژه ایران و آمریکا حاضر نیستند مذاکرات را ترک کنند و موضوع را پایان یافته تلقی کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، صباح زنگنه، کارشناس مسایل بین‌الملل ایران با اشاره به سفر انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران در هفته جاری اظهار داشت که برای اروپا شاید حیاتی‌ است که موضوع بازگشت آمریکا به برجام اتفاق افتد تا از جایگاه ایران بهتر بتواند در شرایط فعلی به لحاظ اقتصادی و بازار انرژی استفاده کند.
وی در ادامه افزود: "هیچ کدام از کشورها به ویژه ایران و آمریکا حاضر نیستند مذاکرات را ترک کنند و موضوع را پایان یافته تلقی کنند. از طرفی دیگر بین ایران و آمریکا هنوز تفاهم لازم بر سر شرایط بازگشت آمریکا به برجام حاصل نشده است و اینکه معمولا از طریق واسطه تعاملات و تبادلات اطلاعات و مواضع یعنی نماینده اتحادیه اروپا در حال انجام است.
به نظر می‌آید شرایط کلی منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیراتی بر روند مذاکرات وین داشته است. درگیری و جنگ اوکراین بی‌تاثیر بر روی پایین آمدن فتیله گفت‌وگوهای وین نبوده است، چرا که آمریکا عمدتا به طور همه جانبه سیاسی و رسانه‌ای و پشتیبانی مالی و نظامی در مساله اوکراین درگیر شده است و همه اهتمام داخلی و خارجی خود را به آن موضوع مصروف داشته است. از این رو بحث برجام خیلی ذهن مقامات آمریکایی را اشغال نکرده است.
قطار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
گزارش و تحلیل
همکاری مشترک ایران و روسیه در صنعت واگن سازی
اما از طرف دیگر موضوع برجام اگر حل نشود در بلندمدت و میان مدت می‌تواند برای آمریکا وضعیت نامناسبی را ایجاد کند به طوری که مسایلش در منطقه و جهان را پیچیده‌تر کند از این رو ناگریز است که مذاکرات وین را به هر شکل شده ادامه دهد.
ایران عملا اعلام کرده بود که همه وقت و مسئولیت ذهنی‌اش را معطل برجام نمی‌گذارد بلکه کار و رفت و آمدهایش در منطقه را ادامه می‌دهد، بنابراین آن ضرورت مطلقی که قبلا احساس می‌شد به برجام الان شاید از آن حالت ضرورت پایین‌تر آمده است.
از طرفی آمریکا ملاحظه می‌کند که می‌تواند به نوعی از بازگشت ایران به بازار نفت و انرژی و فعالیت‌های اقتصادی چشم‌پوشی کند و بلکه از آن هم استفاده کند تا قیمت نفت به حد اعلا و بالاتر از وضع فعلی نرسد تا بتواند کمبودی که در بازار نفت و گاز در اروپا ایجاد شده است را جبران کند.
از این رو یک نوع تفاهم نانوشته اتفاق افتاده است بدون اینکه این موضوع به صورت توافق رسمی و علنی بر اساس بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها اتفاق افتاده باشد. البته برای اروپا حیاتی‌ است که موضوع بازگشت آمریکا به برجام اتفاق افتد تا از جایگاه ایران بهتر بتواند استفاده کند".
جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
بورل: اتحادیه اروپا در تلاش است تا مذاکرات برجام را نجات دهد
گفتنی است، از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала