گزارش و تحلیل

همکاری مشترک ایران و روسیه در صنعت واگن سازی

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر قطار
قطار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2022
اشتراک
صنعت واگن سازی در جمهوری اسلامی ایران صنعتی نوپا محسوب می شود، با توجه به روند مدرن شدن شهرهای این کشور و نیاز مبرم به این صنعت به ویژه در زمینه مترو مدت‌ها است که جمهوری اسلامی ایران تمایل چشمگیری به همکاری های دوجانبه با کشورهای قدیمی تر در صنعت واگن سازی نظیر روسیه نشان می دهد.
اسپوتنیک - اخیرا آقای دکتر علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت، در صدر هیاتی از تجار و بازرگانان بخش‌ های دولتی و خصوصی با هدف توسعه همکاری‌ های اقتصادی بین ایران و روسیه به مسکو رفت.
در این سفر پیمان پاک در نخستین برنامه کاری خود در مسکو با ریازنتسف، معاون وزیر صنعت و بازرگانی فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرد.
همچنین تجار ایرانی با شرکت ها و مجموعه های متناظر خود در روسیه دیدار و گفتگو کردند در ضمن اینکه در این نشست ها نمایندگان مجموعه های دولتی مرتبط با صادرات و واردات هر دو کشور حضور داشتند تا تسهیلگری برای تجار دو کشور در این سفر ایجاد شود، به گفته معاون وزارت صمت جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر علیرضا پیمان پاک در این سفر در زمینه های متعددی از جمله حمل و نقل، گمرکات، کیفیت محصولات، اقلام مورد نیاز دو کشور و شیوه تبادلات بحث و گفتگو شد، قراردادهایی نیز جهت بهبود شرایط خزر برای امکان ترانزیت دریایی میان دو کشور بسته شد.
روسیه و ایران در تلاش برای استفاده از ریال و روبل در فعالیت های اقتصادی خود هستند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2022
روسیه و ایران در تلاش برای استفاده از ریال و روبل در فعالیت های اقتصادی خود هستند
آقای دکتر محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
با توجه به اینکه کشور ما در حوزه انواع واگن تقاضای انباشته زیادی دارد و لازم است این تقاضا ها به نحوه مناسب پاسخ داده شود، اما قطعا متفاوت از گذشته.
در گذشته بیشتر این نیاز ها با تکیه بر واردات پاسخ داده شده اما اکنون خوشبختانه ظرفیت‌ های بسیار خوبی در داخل کشور ایجاد شده، ما بسیار علاقه‌ مند هستیم با همکاری واگن ساز های کشور روسیه همکاری‌ های مشترکی تعریف کنیم که از ظرفیت ها به خوبی استفاده شود.
وی افزود:
ما با ظرفیت سازی هایی که ایجاد شده می توانیم همکاری‌ های مشترک خوبی با شرکت‌ های روسی تعریف کنیم تا بتوانیم پروژه‌ هایی را به صورت مشترک با به کارگیری ظرفیت‌ های داخلی ایران انجام دهیم و شاید بخشی از صادرات واگن که از کشور روسیه به کشور های منطقه انجام می‌ شود را بتوانیم در قالب یک همکاری مشترک در شرکت واگن سازی تهران برای مثال در حوزه مترو تعریف کنیم.
سرپرست شرکت واگن سازی تهران ضمن تاکید بر تمایل ایران برای همکاری های مشترک با مجموعه های واگن سازی روسیه بیان کرد:
احتمال استفاده از سرمایه گذاری و تکنولوژی ریلی روسیه در محور رشت-آستارا در کریدور شمال  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2022
احتمال استفاده از سرمایه گذاری و تکنولوژی ریلی روسیه در محور رشت-آستارا در کریدور شمال
با شرکت‌ های روسی متعددی مذاکرات مختلفی انجام شده خوشبختانه در کشور روسیه هلدینگ های بزرگی وجود دارند که مجموعه و زیرمجموعه‌‌ های واگن سازی متعددی تحت پوشش آنها قرار گرفتند و ما برای ایجاد یک همکاری مشترک برد-برد برای دو طرف حاضر به انجام مذاکرات گسترده تر هستیم.
آقای دکتر محمود مقدمی همچنین اظهار داشت:
ما خوشبختانه جزو معدود شرکت های با گرید دانش بنیان هستیم و اولین محصول خود را نیز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی تحت عنوان "پروژه قطار متروی ملی" انجام دادیم و در انتظار تولید انبوه آن هستیم که از مجرای تولید انبوه آن برنامه‌ریزی شده تا ۱۰۵ دستگاه مترو به شبکه متروی تهران تحویل داده شود.
همین پروژه گواه ظرفیت‌های عظیم ایجاد شده در جمهوری اسلامی ایران است که ما را از گذشته متمایز می کند این موضوع قطعاً باید در همکاری های ما با شرکای خارجی مد نظر قرار بگیرد.
بنابراین یکی از تمایزات مهم ما نسبت به دیگر مجموعه ها در سطح جهان مجموعه دانش بنیان با محصول ارائه شده از این طریق است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала