چرا در ایران امید به زندگی کاهش یافته است؟

© IRNAآلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
اشتراک
سالیانه سه میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، نتایج یک تحقیق در ایران در خصوص اثرات گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن نشان می‌دهند که افزایش انتشار این گاز در جو باعث می‌شود که به طرز قابل توجهی، امید به زندگی در کشور پایین بیاید.
آلودگی محیط زیست ازجمله عوامل محیطی تهدیدکننده امید به زندگی است. بنا بر نظر متخصصان، ذرات معلق در هوا می‌توانند عوارض کوتاه‌مدت و درازمدتی بر سلامت ساکنان مناطق آلوده ایجاد کنند. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است و آسیب‌پذیری برخی افراد نظیر کودکان کم سن و سال و سالمندان بیش از سایرین است.
پیرمرد 111 ساله راز طول عمر خود را در میان نهاد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2022
کشف ژن‌های موثر بر امید به زندگی انسان
سالیانه سه میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در برخی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را دست می‌دهند، بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. آلودگی هوا به علت دلالت‌هایی که بر وضعیت زندگی نسل‌های آینده دارد، یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های توسعه پایدار است که عوامل بالقوه زیادی ممکن است بر آن تأثیرگذار باشند.
در یک مطالعه داخلی در ایران، اثر انتشار آلاینده‌های محیطی و به‌طور خاص گاز دی اکسید کربن بر میزان امید به زندگی مردان و زنان ایرانی بررسی شده است.
نتایج این پژوهش به‌خوبی نشان می‌دهند که انتشار گاز CO۲ بر امید به زندگی کل، امید به زندگی مردان و زنان اثری منفی داشته است. لذا برای افزایش امید به زندگی در کشور ایران باید به کنترل انتشار آلاینده‌ها مخصوصاً CO۲ پرداخته شود.
از سوی دیگر طبق یافته‌های این پژوهش، اثر مرگ‌ومیر بر امید به زندگی کل، امید به زندگی مردان و امید به زندگی زنان منفی بوده است. همچنین اثر نرخ تولد بر امید به زندگی کل و امید به زندگی زنان مثبت ارزیابی شده است، درحالی‌که این اثر در امید به زندگی مردان منفی بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала