رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران: هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها داده نشده

© Sputnik / Sergey Venyavskiy /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران: هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ داده نشده
رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران: هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ داده نشده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
اشتراک
میرکاظمی: در بودجه امسال حدود 20 میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو درنظر گرفته شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از برنا، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در پاسخ به این که پس از تصمیم دولت برای گرانی آرد صنف و صنعت، برخی آن را مقدمه‌ای برای حذف ارز ترجیحی قلمداد کردند، گفت: برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است. این افزایش اخیر قیمت برای بخش صنف و صنعت بوده که هیچ قیمت‌گذاری‌ای روی کالاهای آن نمی‌شده است.
وی درباره فرجام ارز 4200 در سال‌جاری هم گفت: طبق قانون بودجه، اگر بخواهیم طبق سال گذشته حرکت کنیم، باید حدود 20 میلیارد دلار برای تأمین نهاده، کالاهای اساسی و دارو ارز داشته باشیم. در بودجه امسال 250 هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای این امر درنظر گرفته شده که معادل نیمی از منابع دلاری سال گذشته، یعنی حدود 10 میلیارد دلار است. بنابراین، شما نمی‌توانید با منابع 10میلیارد دلاری، تعهد 20 میلیارد دلاری را انجام دهید پس قاعدتاً باید سیاستی را در پیش گرفت که اولاً با این ارز 10 میلیارد دلار بتوانید مدیریت کنید و در ثانی، آن چیزی که بیشترین نفع را به مردم می‌رساند و عادلانه است را اجرا کنید. این همان واقعیتی است که در برنامه دولت وجود دارد و مطالعات آن نیز در حال انجام است تا حتماً در زمانی که لازم شد اجرایی شود، به مردم اطلاع‌رسانی صورت گیرد. فعلاً برای تغییر در نوع بازپرداخت یارانه‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
میرکاظمی درباره طرح توزیع نان با کارت بانکی مخصوص در استان زنجان هم بیان کرد: این تنها یک نمونه است و هدف از آن هم این است که یارانه مستقیماً به مردم و مصرف کننده پرداخت شود و دیگر دست دلالان و واسطه‌ها نرود چون همه مردم می‌دانند که اثربخشی شیوه فعلی این یارانه‌ها چگونه است. بویژه اینکه وقتی یارانه‌ای چندین سال به این صورت تخصیص می‌یابد، فساد آن هم سیستمی می‌شود. بهترین راه این است که اثربخشی یارانه‌ها را خود مردم به‌صورت مستقیم ببینند و یارانه به‌صورت سر راست به خود مردم پرداخت شود.
وی گفت: ما یارانه‌ها را حذف نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌صورت بهینه بازتوزیع می‌کنیم یا به عبارت بهتر، آنها را اثربخش می‌کنیم، یعنی از حالتی که طی آن یارانه‌ها به شبکه‌های غیراثربخش می‌رود و به دست مردم نمی‌رسد، این فرایند را اصلاح می‌کنیم تا یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برسانیم. اما همین‌جا بار دیگر تأکید کنم که درباره نان، تا امروز هیچ تغییری در قیمت آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала