گزارش و تحلیل

گلوبال تایمز: آیا بایدن برای دیدار از کی یف آماده است؟

© REUTERS / JONATHAN ERNSTیگانه راه حل معضل خاورمیانه از دیدگاه بایدن
یگانه راه حل معضل خاورمیانه از دیدگاه بایدن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2022
اشتراک
آمریکا از همان ابتدا به دامن زدن به بحران اوکراین علاقه داشت، اما سود بردن از این درگیری روز به روز دشوارتر می شود.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین می نویسد: ماه گذشته، بایدن گفت که مایل است از مرز لهستان عبور کرده و از اوکراین بازدید کند. وی با اشاره به مقامات آمریکایی گفت: "اما آنها به من اجازه نمی دهند." و روز دوشنبه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس جمهور آمریکا "برنامه ای" برای سفر به اوکراین ندارد. این نشان می دهد که بیانیه های همبستگی آمریکا با اوکراین یک سریال صابون بود. بایدن یک بار گفت که دو راه دارد: راه اندازی یک جنگ جهانی سوم با آغاز درگیری نظامی با روسیه، یا مجبور کردن مسکو به پرداخت بهای بسیار زیادی برای اقدامات خود.
ساکی خاطرنشان کرد که اعزام نیرو به اوکراین با منافع ملی ایالات متحده و منافع مردم آمریکا مطابقت ندارد. اما از همان ابتدای بحران اوکراین نیز مشخص بود که تحریم‌های ایالات متحده روسیه را متوقف نمی‌کند و با تغییر وضعیت، ایالات متحده در موقعیت نامناسب فزاینده‌ای قرار خواهد گرفت. این درگیری بیش از 50 روز است که ادامه دارد و زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی از جمله ایالات متحده در مورد چگونگی حل بحران اوکراین فکر کنند. اگر واشنگتن می‌خواهد در اوکراین صلح‌جو شود، باید مذاکرات صلح را آغاز کند و از تحویل کمک‌های نظامی عظیم به این کشور خودداری نماید.
زلنسکی منتظر بایدن در اوکراین است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.04.2022
زلنسکی منتظر بایدن در اوکراین است
واشنگتن فکر می‌کرد که می‌تواند با آرمان‌های آزادی، دموکراسی و حقوق بشر، یک جبهه متحد ایجاد کند. روز شنبه، واشنگتن پست گزارش داد: دولت بایدن و متحدان اروپایی‌اش شروع به برنامه‌ریزی برای ایجاد دنیایی بسیار متفاوت کرده‌اند که در آن دیگر تلاشی برای همزیستی و همکاری با روسیه نخواهند کرد، بلکه آن را به‌عنوان بخشی از استراتژی بلندمدت خود فعالانه منزوی و تضعیف خواهند نمود. اما قبل از آغاز بحران اوکراین، ایالات متحده آمادگی یک کارزار طولانی مدت برای سرکوب و تضعیف روسیه را نداشت و این ایده به طور کامل در بحران اوکراین اجرا نشد. بنابراین، در حال حاضر واشنگتن در سیاست خارجی خود به طور فزاینده ای به سمت به اصطلاح نئورئالیسم تمایل نشان داده است و بر نقش برتری های آمریکا در علم، فناوری، اقتصاد و مالی در جریان کارزار ضد روسیه تأکید می کند.
روز دوشنبه، نِد پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اتهامات نادرست خود را مطرح کرد و گفت که تکیه چین بر "حاکمیت دولت" و "تخلف ناپذیری مرزها" "صرفا یک نمایش و لافزنی" است. و پرایس همچنین تهدید کرد و تاکید نمود که اگر چین "تسلیحات، تدارکات و تلاش برای کمک به روسیه برای دور زدن تحریم ها را بدهد، با جدی ترین عواقب روبرو خواهد شد و نه تنها از طرف ما، بلکه از طرف متحدان و شرکای ما."
ایالات متحده درک می کند که سیستم هژمونیک تک قطبی نئولیبرال شان در حال شکست است. آنها از بحران اوکراین استفاده کردند و متحدان خود را در تلاش برای مهار روسیه و چین به طرف خود کشاندند. آنها چین را محکوم می کنند و سعی می کنند مواضع تغییرناپذیر آن را بی اعتبارکنند. در آینده، سیاست آمریکا به طور فزاینده ای متخاصم خواهد شد. واشنگتن با تعقیب منافع هژمونیک و اهداف استراتژیک خود، نسبت به منافع سایر کشورها بی تفاوتی فزاینده ای نشان خواهد داد.
کاخ سفید: بایدن فعلا برای سفر به کی یف برنامه ای ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2022
کاخ سفید: بایدن فعلا برای سفر به کی یف برنامه ای ندارد
اما اگر ایالات متحده به اقدامات خود برای مهار و سرکوب روسیه و چین ادامه دهد، روند جهانی شدن معکوس خواهد شد و صلح و ثبات جهانی با مشکلات جدیدی روبرو خواهد گردید. و همه اینها تأثیر بسیار منفی بر آمریکا خواهد گذاشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала