وزیر خارجه ایران: در مذاکره مستقیم با آمریکا نفعی نداریم

© AFP 2023 / Stringerوزیر خارجه ایران: در مذاکره مستقیم با آمریکا نفعی نداریم
وزیر خارجه ایران: در مذاکره مستقیم با آمریکا نفعی نداریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2022
اشتراک
امیر عبداللهیان بیان داشت که مسیر دیپلماسی همچنان باز است و افزود: به طرف آمریکایی به صراحت گفته ایم که سنگ اندازی و کارشکنی نکند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران صبح روز یکشنبه در اولین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی در سال جدید در خصوص مذاکرات وین گفت: در جریان این مذاکرات مشکلاتی میان ما و طرف آمریکایی وجود دارد. طرف آمریکایی در چند هفته گذشته زیاده خواهی های را مطرح کرده و علیرغم اینکه بخش زیادی از متن در مسیر این مذاکرات مورد توافق قرار گرفته، طرف آمریکایی پیشنهادات و خواسته های را مطرح می کند که در تضاد با برخی از بندهای متنی است که مورد اشاره قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکایی ها به اعمال تحریم‌های یکجانبه عادت کرده‌اند و این رویه یک بیماری را در کاخ سفید ایجاد کرده است و آنها می خواهند هر موضوعی را با اعمال تحریم‌های یکجانبه به پیش ببرند و خواسته هایشان را از این طریق عملیاتی کنند.
وی تاکید کرد که ایران بر روی خطوط قرمزی اعلامی خود خواهد ایستاد و افزود: آمریکایی ها به صورت مستمر از ضرورت مذاکرات مستقیم با ایران صحبت می کنند و ما با بررسی‌های که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم. آمریکایی ها هنوز روی زمین اقداماتی انجام نداده‌اند که بتوانیم یک چشم اندازی را در این زمینه مشاهده کنیم و بگویم در کنار ابراز حسن نیتشان اقدامات مثبتی را بر روی زمین انجام دادند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
گزارش و تحلیل
امیر عبداللهیان: رویکرد روسیه در وین سازنده است
امیر عبداللهیان گفت: آنها می تواند قبل از هر توافقی یکی دو مورد از مسائل ملموس و علنی را اعلام کند تا نشان دهند در عمل نیز حسن نیت دارند مثلا بخشی از درآمدهای بلوکه شده ملت ایران را آزاد کنند و اگر آقای بایدن که دائم صحبت از حسن نیت می کند حسن نیت دارد به صراحت یک مورد از تحریم‌ها را با فرمان اجرایی خود به نشانه حسن نیت لغو کند.
وی به این موضوع اشاره کرد که آمریکایی ها علیرغم اظهارنظرهایشان مبنی بر داشتن حسن نیت برای رسیدن به توافق، در چند وقت اخیر برخی اشخاص حقیقی و حقوقی ایران را مورد تحریم قرار دادند گفت: البته تبادل پیام بین ایران و آمریکا از طریق نان پیپرها و از طریق هماهنگ کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام (آقای مورا) ادامه دارد و ما به صراحت به آمریکایی‌ها گفته ایم که سنگ اندازی و کارشنکنی نکند و باعث تاخیر در رسیدن به یک توافق خوب در جریان مذاکرات نشوند.
وی تاکید کرد که ما بر رعایت خط قرمزهای خود تاکید داریم و در جریان توافق باید این خط قرمز ها رعایت شود و آمریکایی‌ها باید در عمل نشان دهند که حسن نیت دارند یا نه و تصریح کرد: مسیر دیپلماسی همچنان باز است .
امیرعبدالهیان به برخی از زیاده خواهی‌های آمریکا در جریان این مذاکرات اشاره کرده و گفت: سه کشور اروپایی عضو برجام و همچنین چین و روسیه نسبت به برخی زیاده خواهی های آمریکا در این مذاکرات انتقاداتی دارند.
وزیر خارجه ایران گفت: مردم ایران بداند ما همچنان برای رسیدن به یک توافق خوب عزتمند و پایدار که تحریم‌ها را لغو کند از مسیر دیلپماسی ادامه می دهیم البته در این فرآیند آنچه که مهم نیز است تکیه بر توان داخلی موجود در کشور است و باید در مسیر پیشبرد کشور از توان داخلی موجود به نحوه مناسب استفاده کنیم.دستگاه دیپلماسی با منطق، حکمت و قدرت مسیر خود را برای رسیدن به یک توافق خوب در راستای تحقق منافع مردم ایران ادامه می دهد.
وی تصریح کرد: چند هفته ای است که لازم بود که متنی در مذاکرات ایجاد شود با سه کشور اروپایی درباره مسائل فنی به جمع بندی بسیار نزدیکی رسیده ایم هم زمان با جنگ و بحران اوکراین روبه رو شدیم. البته ایران در ارتباط با این موضوع در عالیترین سطح مخالفت خود را با جنگ در اوکراین اعلام کرده است ما مخالف جنگ هستیم و از طرف دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم های یک جانبه نیز اعلام کرده ایم قبل از سفر چندی پیش خود به مسکو، به صورت تلفنی با وزیر خارجه اوکراین صحبت کردم و عامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روسیه بودم. مقامات اوکراین خواهان توقف جنگ و تداوم گفت وگوها بودند و ما این پیام را منتقل کردیم ایران در این بحران راهکار را جنگ نمی داند راهکار این مسئله سیاسی و انجام گفت و گو است و ما تلاشمان را در این مسیر ادامه می دهیم البته در کنار این موضوع به ریشه های جنگ در اوکراین و تحرکات ناتو و آمریکا به عنوان عامل اصلی این بحران توجه داریم.
وی افزود: در جریان این مذاکرات در مقطعی غربی ها گفتند با توجه به جنگ اوکراین وضعیت اینگونه است اگه به توافق نهایی برسیم روسیه با توافق همراهی نمی کند در این مورد به صورت تلفنی با آقای لاوروف صحبت کردم در سفر به مسکو در این ارتباط صحبت کردیم گفت و گوهای روشن و شفافی انجام شد و در کنفرانس مطبوعاتی با آقای لارووف به صراحت آنچه را که توافق کرده بودم آقای لاوروف بیان کردند و من نیز گفتم که اگر در موضع مذاکرات وین برای لغو تحریم ها خطوط قرمز ما رعایت شود و به نقطه توافق برسیم روسیه مانعی برای این توافق نخواهد بود چند روز پیش در دیداری با لاوروف در حاشیه سفر به چین داشتیم ایشان بار دیگر تاکید کردند که اگر در مسیر پایانی توافق قرار گرفتیم روسیه از آن حمایت می کند در دیدار با وزیر خارجه چین نیز چینی ها گفتند که ما کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستیم و اگر در نقطه پایانی این توافق قرار بگیریم از این توافق حمایت می کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала