ارقام تکان دهنده ای در خصوص تعداد معتادان از جمله معتادان زیر 18 سال در تهران

© Photo / IRNAارقام تکان دهنده ای در خصوص تعداد معتادان از جمله معتادان زیر 18 سال در تهران
ارقام تکان دهنده ای در خصوص تعداد معتادان از جمله معتادان زیر 18 سال در تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.04.2022
اشتراک
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به راه‌اندازی مراکز جدید برای معتادان متجاهر از سوی شهرداری گفت: یک مرکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر دارای زخم باز و یک مرکز نیز برای زنان از سوی شهرداری تهران راه‌اندازی شده است.
به گزارش اسپوتنیک مصطفی هادیزاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۵ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ استان تهران نگهداری می‌شوند.
وی با اشاره به معتادان متجاهر منع پذیرش ادامه داد: یکی از مشکلات ما عدم پذیرش معتادان متجاهر منع پذیرش بود، از همین‌رو مقرر شد، شهرداری زیرساخت و فضای لازم برای نگهداری معتادان متجاهر منع پذیرش را آماده کند. نگهداری معتادان متجاهر کار بسیار دشواری است و باید مراقبت‌های لازم از این افراد صورت بگیرد. در حال حاضر ظرفیتی که از سوی شهرداری تهران در اختیار ما قرار گرفته است، برای نگهداری ۶۵۰ نفر از معتادان متجاهر منع پذیرش شامل معتادان دارای زخم باز، معتادان کبر سن و صغر سن است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری تهران سه مرکز برای نگهداری این بخش از معتادان آماده کرده است. در حال حاضر در مجموع در استان تهران یک ظرفیت ۷۰۰ نفره برای معتادان متجاهر دارای زخم باز داریم، اما چون در ورامین مرکز ماده ۱۶ نداریم، بهزیستی پیشنهاد داده است، مرکز نگهداری معتادان متجاهر دارای زخم باز در ورامین برای معتادان دارای زخم باز نباشد و صرفا معتادان متجاهر در آن پذیرش شوند. البته این کار هنوز انجام نشده و در حال تصمیم‌گیری در این خصوص هستیم.
دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای معتادان +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای معتادان +عکس، ویدئو
هادیزاده خاطرنشان کرد: براساس برآورد پلیس مبارزه با مواد مخدر استان تهران که شامل پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب، پلیس مبارزه با مواد مخدر شرق استان تهران و پلیس مبارزه با مواد مخدر غرب استان می‌شود، حدود ۱۵۰۰ معتاد متجاهر دارای زخم باز در استان تهران داریم. البته این افراد تا زمانی که زخم‌های‌شان بهبود پیدا کند در مراکز نگهداری معتادان دارای زخم باز می‌مانند و پس از آن که بهبود پیدا کردند، برای ادامه روند درمان و توانمندسازی به مراکز ماده ۱۶ منتقل می‌شوند.
وی درباره مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر زن گفت: یک مرکز دیگر نیز شهرداری به زودی برای نگهداری معتادان متجاهر زن راه‌اندازی می‌کند. این مکان نیز در فاز اول برای ۳۰۰ زن ظرفیت دارد و در فاز دوم ظرفیت این مرکز به ۶۰۰ نفر افزایش می‌یابد. برآورد ما از آمار معتادان متجاهر زن براساس جمع‌بندی‌های پلیس حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر در کل استان تهران است. البته در گذشته هزار و ۵۰۰ نیز مطرح شده بود، اما برآورد ما از آمار پلیس از معتادان متجاهری که به ته خط رسیده‌اند، حدود همین ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران ادامه داد: مرکز طراوت نیز با همکاری سپاه برای نگهداری معتادان متجاهر زن در این ایام با ظرفیت ۲۰۰ نفر راه‌اندازی شد. همانطور که گفتم شهرداری تهران نیز در آینده‌ای نزدیک یک مرکز با ظرفیت ۳۰۰ نفره راه‌اندازی خواهد کرد. اگر این مراکز نیز اضافه شود حضور معتادان متجاهر زن در سطح استان تهران نیز به نوعی حل خواهد شد.
هادیزاده با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت معتادان متجاهر در تهران ۱۷ هزار نفر است، تصریح کرد: اگر غربالگری دقیق‌تر انجام شود که مشمولان واقعی این مراکز وارد شوند و بعد از آن نیز مراقبت‌های پس از خروج عملیاتی و اجرایی شود شاید با افزایش دو الی سه هزار ظرفیت دیگر برای نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران مشکل حل شود. البته بیشترین مشکل ما در خصوص نگهداری معتادان متجاهر منع پذیرش است.
وی با بیان اینکه ما هر چقدر ظرفیت ایجاد کنیم باز هم معتاد متجاهر خواهیم داشت، گفت: بنابراین به دنبال کیفی کردن برنامه‌ها هستیم و برای این منظور نیز نیازمند اصلاح قانون و تغییر و اصلاح دستورالعمل‌ها هستیم البته این اقدامات نیز در حال انجام است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره معتادان متجاهر کمتر از ۱۸ سال ادامه داد: درمان‌های این افراد به صورت بیمارستانی است و به هیچ وجه در مراکز نگهداری نمی‌شوند و پس از درمان‌های سرپایی تحویل خانواده و یا مراکز شبه‌خانواده بهزیستی می‌شوند. برآورد ما از معتادان متجاهر کمتر از ۱۸ سال که اکثرا هم در سنین ۱۶ و ۱۷ سالگی هستند حدود ۱۵۰ نفر است.
هادیزاده تصریح کرد: شهرداری تهران در حال حاضر یک مرکز با ظرفیت ۱۰۰ نفر برای این افراد راه‌اندازی کرده است و جالب است بدانید که از زمان راه‌اندازی این مرکز تاکنون همچنان مرکز خالی است و کسی وارد مرکز نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به گرم شدن هوا شاهد افزایش معتادان متجاهر در سطح استان تهران خواهیم بود، گفت: در فصل تابستان و بهار معتادان متجاهر نمایان‌تر می‌شوند ما هم برنامه برای این افراد داریم و با ظرفیت‌های موجود می‌توانیم با غربالگری پی‌درپی این معتادان را در مراکز نگهداری کنیم و آن‌هایی که دارای خانواده هستند به خانواده تحویل دهیم یا اتباع خارجی غیرمجاز را طرد کنیم و به نوعی تلاش می‌کنیم تا ساماندهی نسبی مناسبی در این زمینه داشته باشیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره هزینه سرانه نگهداری معتادان متجاهر گفت: هنوز این سرانه‌ها اعلام نشده است، اما قطعا افزایش خواهد داشت. در حال حاضر براساس مصوبه سال قبل سرانه روزانه نگهداری هر فرد ۳۵ هزار تومان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала