سهم لوازم یدکی خودرو تقلبی و غیراستاندارد در ایران بالاست

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehلوازم یدکی خودرو
لوازم یدکی خودرو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
اشتراک
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: وزارت صمت با اولویت قراردادن کالا‌های مهم و عمده قاچاق که یکی از آن‌ها لوازم یدکی خودرو است، کار خود را در بخش قاچاق آغاز کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، امیر محمد پرهام فر، مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است. بنابراین چون در سامانه ثبت نشده در آمار 5/5 میلیارد دلار حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لحاظ نمی‌شود و این سهم در 2.5 میلیارد دلار قاچاق و غیر رسمی قرار می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: "وزارت صمت با اولویت قراردادن کالا‌های مهم و عمده قاچاق که یکی از آن‌ها لوازم یدکی خودرو است، کار خود را در بخش قاچاق آغاز کرد.
لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش، بازار بزرگی را به خود اختصاص داده، اما مهمتر از آن امنیت جانی و سلامت مصرف کننده است که بطور مستقیم به این موضوع گره خورده و همچنین قاچاق لوازم یدکی تضییع حقوق دولت و برهم خوردن رقابت سالم بین تولید کننده و وارد کننده است.
Иранские машины - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
آیا مافیای صنعت خودرو در ایران از بین خواهد رفت؟
در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار براورد می‌شود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار می‌گیرد و برآورد‌ها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به 9 و سه دهم میلیارد دلار می‌باشد که برآورد ما درباره حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو 5.5 میلیارد دلار است، یک تا یک و سه دهم میلیارد دلار واردات داریم و بقیه هم بازار غیررسمی است.
سال 98 به میزان 4300 میلیارد ریال کشفیات لوازم یدکی خودرو داشتیم، سال 99 این عدد به 7520 میلیارد ریال و در 9 ماهه 1400 به 16500 میلیارد ریال رسید و این کشفیاتی می‌باشد که به سطح عرضه ربطی ندارد.
سهم لوازم خودرو از کل کشفیات 4 درصد بود که به 12 درصد افزایش پیدا کرده است و لوازم یدکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است که ایمنی خودرو و از همه مهمتر موضوع جان مردم را شامل می‌شود که در آمار تصادفات خودش را نشان می‌دهد.
در سطح عرضه از روز دوشنبه برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی شروع می‌شود و این طرح مستمری است که از باتری و کمک فنر خودرو آغاز می‌شود و در روز‌های دیگر سعی می‌کنیم مراکز عمده توزیع مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد، ولی بخشی از این کار از طریق تولید کنندگان عمده لوازم یدکی می‌باشد و اطلاع رسانی از طریق آن‌ها به شبکه توزیع خودشان صورت گرفته است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала