گزارش و تحلیل

آزار روس تباران مدل جدید نژاد پرستی

© Sputnik / Aleksei Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر آزار روس تباران مدل جدید نژاد پرستی
آزار روس تباران مدل جدید نژاد پرستی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
اشتراک
۳۴ روز از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد که به تبع آزار و کشتار متمادی روس تباران شرق اوکراین توسط نیرو های اوکراین، آغاز شد.
پس از آغاز این عملیات ویژه نظامی ایالات متحده آمریکا که پیشتر وعده الحاق اوکراین به ناتو را داده بود از حمایت عملی از اوکراین دست کشیده و صرفاً به تحریم روسیه پرداخت، تحریم‌ هایی که عمدتاً اقتصاد و رسانه‌ های روسیه را هدف گرفت.
آقای دکتر امیرحسین نوربخش استاد حقوق و تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل و سیاسی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
عملیات ویژه نظامی که روسیه اکنون درگیر آن است تجاوز گونه نیست، بر خلاف آنچه در رسانه‌ های حامی ناتو و رسانه‌ های غربی آن را مشاهده می‌کنیم، بلکه یک عملیات پیشگیرانه و در راستای صلح است دلیل آن این است که در ابتدای امر قرار بود پس از جنگ جهانی دوم غربی‌ ها و نیرو های ناتو در پشت مرز های آلمان‌غربی بمانند و پیشروی نکنند در صورتی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آنها به این موضوع توجه نکردند و این پیمان را شکستند کشور های زیادی را در منطقه اروپای شرقی عضو ناتو کردند و این موضوع تخلف از پیمان بود پس از آن انقلاب کودتا مانند نارنجی در اوکراین به راه انداختند.
روس تباران و عده ی زیادی از مردم اوکراین با این انقلاب که فقط در کیف اتفاق افتاده بود همراهی نکردند که آن هم فقط توسط قشر متوسط جامعه انجام شده بود بنابراین اختلافاتی صورت گرفت و مردم جزیره کریمه خواستار جدایی شدند در این مرحله ناتو نیرو های نیابتی به منطقه کریمه فرستاد و به تبع آن جنگی هشت ساله از ۲۰۱۴ تا امروز در آن منطقه شکل داده.
طیفی از نیرو های تروریست، فاشیست، نئو فاشیست، نئو نازیست و برخی تروریست های چچنی را وارد منطقه کردند که باعث جنایات بسیاری شدند در طول این درگیری حدود شاید بیش از ۱۵ هزار نفر جان خود را از دست دادند اما متأسفانه این روند در رسانه‌ های غربی پوشش داده نمی شد چرا که به نفع آنها نبود.
وی افزود:
‏نئو فاشیست های ایتالیایی و نئونازیست های آلمانی که از شکست مقابل روسیه ناراضی بودند به صف نیرو های سرکوبگر اوکراین و ناتو پیوستند و در کریمه به شکنجه ها و جنایات بسیاری پرداختند که هیچکدام رسانه ای نشد.
شاهد بودیم این جنگ ادامه پیدا کرد تا اینکه روسیه وارد عمل شد اکنون متاسفانه از سراسر دنیا نیرو های تروریستی مانند داعش به خط مخالفات روسیه پیوسته.
البته روسیه اکنون در تلاش است تا این عملیات ویژه نظامی پیش دستانه را با تلفات کمتر پیش ببرد و در تلاش نیست تا مردم اوکراین کشته شوند به همین سبب روسیه مشتاق است تا با مذاکره کار ها را پیش ببرد و جلوی کشته شدن بیشتر غیر نظامیان را بگیرد.
لذا این عملیات ویژه نظامی برای حفظ صلح و جلوگیری از نفوذ بیشتر ناتو است چرا که مشاهده میکنیم ناتو نفوذ بسیار بالایی پیدا کرده و حضور ناتو در اروپا منجر به ایجاد جنگ جهانی سوم خواهد شد.
آقای دکتر امیر حسین نوربخش پیرامون تحریم‌ های وضع شده علیه فدراسیون روسیه بیان کرد:
تحریم هایی که وضع شده تماما یک طرفه است و به لحاظ حقوقی جایگاه چندانی ندارد و عمدتا از سوی ایالات متحده آمریکا به صورت یکجانبه است بسیاری از این تحریم‌ ها جنبه نمایشی دارد برای مثال بحث سویفت که صرفاً یک شبکه ارتباطی است و از لحاظ مالی عملاً نمی توان روسیه را تحریم کرد، بنابراین تحریم های علیه روسیه بیشتر جنبه سیاسی و نمایشی دارد تا جنبه حقوقی.
وی در ادامه تحریم های رسانه‌ ای علیه کشور روسیه را موثرتر عنوان کرد و اظهار داشت:
از لحاظ حقوق بشر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که ما یک رسانه را تحریم کنیم به دلیل اینکه به هر شکل معیاری وجود ندارد که بتوان گفت کدام رسانه بهتر است و کدام رسانه بدتر است لذا تحریم رسانه اساساً در ادبیات حقوق بین الملل جایگاهی ندارد چه یک جانبه باشد و چه چند جانبه و ما شاهد این هستیم که تحریم‌ های رسانه‌ ای بیشتر چند جانبه است اما به هیچ عنوان از لحاظ حقوق بشر این تحریم ها قابل پذیرش نیست چرا که حق اطلاع، ارتباط و آزادی بیان از اولین نکات حقوق بشر است.
این استاد حقوق و تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل آزار روس تباران را مسئله ای دیرینه دانسته و تاکید کرد:
از سال ۲۰۱۴ تا امروز آزار روس تباران در اوکراین وجود داشته و این یک مدل از نژادپرستی است و اساساً قابل پذیرش نیست، این موضوع با رفتار هایی که پیشتر با یهودیان، سیاه پوستان و سرخپوستان در دنیا می شد تفاوتی ندارد اساساً نژاد پرستی است به هر شکل محکوم می شود همچنین سبب ضعف در جامعه بین‌الملل خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала