آیا در ایران ارز ترجیحی دارو حذف شده است؟

CC0 / / دارو
دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.03.2022
اشتراک
خبر حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱، پرحاشیه سازترین خبر حوزه سلامت است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تکلیف آن هنوز مشخص نشده است. این در حالی است که گفته می‌شود ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ حذف شده و دیگر قرار نیست برای دارو و تجهیزات پزشکی، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یابد.
مخالفان حذف ارز ترجیحی دارو، معتقدند در صورتی که ارز دولتی برای دارو تخصیص داده نشود، دارو گران خواهد شد و مردم، توان مالی برای تهیه دارو نخواهند داشت. در عین حال، موافقان حذف ارز ترجیحی، بر این عقیده اند که این نوع ارز، فسادزا است و عده‌ای از آن منفعت می‌برند.
خطر مرگبار تخم مرغ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
نقش ارز در احتکار تخم مرغ در ایران
البته این موضوع، یعنی حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی، محل اختلاف است. برخی از دست اندرکاران صنعت داروسازی کشور همچنان اعتقاد به ارز ترجیحی برای دارو هستند و عده‌ای هم مخالف تخصیص ارز ترجیحی برای دارو هستند. شاید همین دو دیدگاه موافق و مخالف ارز ترجیحی است، که شرایط برای اعلام خبر حذف آن سخت کرده است و کسی نمی‌خواهد قربانی اعلام این خبر باشد.
از همین رو، روز شنبه ۶ فروردین ماه وزیر بهداشت در جمع مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان داشت که در سال جدید ارز ترجیحی دارو حذف شده است. عین اللهی گفته بود در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند. زیرا پروسه‌ای زمان بر بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала