نقش ارز در احتکار تخم مرغ در ایران

CC0 / Pixabay / خطر مرگبار تخم مرغ
خطر مرگبار تخم مرغ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
اشتراک
رسانه: مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به احتکار تخم مرغ و نوسانات شدید قیمت این محصول در بازار ایران شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به احتکار تخم مرغ و نوسانات شدید قیمت این محصول در بازار ایران شده است. بر این اساس در حالی که قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۴۳ هزار تومان است، قیمت این کالا در مراکز خرده فروشی به شانه‌ای ۵۵ هزار تومان رسیده است. قیمت هر شانه تخم مرغ در مغازه‌های سطح شهر بین ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان و نرخ هر عدد تخم مرغ بین ۱۸۰۰ تا ۲,۰۰۰ تومان است.
در همین زمینه ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: "دلیل اصلی این مسئله مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ترجیحی در سال آینده است.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
چرا قیمت‌ها در ایران با وجود کاهش نرخ ارز افزایش می‌یابد؟
قرار بود ارز ترجیحی پا برجا بماند و بر این اساس تولید کنندگان جوجه ریزی زیادی انجام داده بودند. مطرح شدن مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جنبه روانی ناشی از این مسئله منجر به نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار شده است.
فرهنگ ایرانی‌ها اینگونه است که وقتی چیزی گران می‌شود، بیشتر آن را خرید می‌کنند. بر این اساس بنک داران نیز میزان خرید تخم مرغ خود را افزایش دادند تا بتوانند بعداً آن را گران‌تر بفروشند.
تولید تخم مرغ مشکلی ندارد و در مطلوب‌ترین شرایط طی چند سال اخیر به سر می‌برد. به اندازه‌ای با مازاد مواجه هستیم که به دنبال اخذ مجوز صادرات برای ایام بعد از عید نوروز هستیم".
با این حال وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که قیمت مصوب تخم مرغ شانه‌ای ۴۳ هزار تومان و عرضه آن با قیمت‌های بالاتر تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود. براساس اظهارات مسئولان این وزارت خانه دولت فعلاً برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و حداقل تا آخر ماه مبارک رمضان این سیاست ادامه دارد و تصمیم گیری درباره آن به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.
توسعه همکاری های دارویی ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2022
گزارش و تحلیل
زارع: دارو از سبد ارز ترجیحی حذف نمی شود
همچنین رضا سالمی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ به شانه‌ای ۵۵ هزار تومان گفت: "تولید روزانه تخم مرغ در کشور سه هزار و ۲۰۰ تن است و در حال حاضر ۸۰ میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کشور داریم که این با نیاز داخل کاملاً هماهنگ است.
در همین راستا ما برای جبران کمبود در بازار روزانه صد تا ۱۵۰ تن تخم مرغ در استان تهران توزیع می‌کنیم و مصرف روزانه این استان، رقمی بین ۵۴۰ تا ۵۵۰ تن است.
از ۳۲۰۰ تن تخم مرغی که روزانه در کشور مصرف می‌شود حدود ۵۰۰ تن آن مربوط به صنایع است که با اتمام فعالیت آنان، تقاضا نیز افت می‌کند و قیمت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این وعده را به مردم می‌دهیم تا قبل از شروع سال نو، قیمت تخم مرغ کاهش می‌یابد و به نرخ مصوب می‌رسد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала