گزارش و تحلیل

جنگنده رهگیرجدید در نیروی هوافضای روسیه

© Sputnik / Nina Padalko /  مراجعه به بانک تصاویر Истребитель-перехватчик МиГ-31 взлетает во время тренировочного полета в Липецке
Истребитель-перехватчик МиГ-31 взлетает во время тренировочного полета в Липецке - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2022
اشتراک
میلیتاری واچ مگزین در مورد هواپیماهای جدید دفتر طراحی میکویان مطلبی نوشته است.
اسپوتنیک با استناد به میلیتاری واچ مگزین – پایگاه خبری و تحلیلی آمریکا می نویسد: جنگنده جدید قادر به رهگیری اهداف در فضا و انهدام ماهواره ها خواهد بود.
در طول جنگ سرد، اعتقاد بر این بود که دفتر طراحی میکویان بهترین جنگنده ها و رهگیرهای جت را در اتحاد شوروی تولید می کند. در طول جنگ کره، این هواپیماها تأثیر قدرتمندی بر جای گذاشتند. غرب به این نتیجه رسید که MiG-15 برتر از F-86 آمریکایی، توانمند ترین جنگنده بلوک غرب در آن زمان است.
در سال 1959، جنگنده های MiG-21 وارد خدمت شدند و در نبردها در سراسر جهان شرکت کردند: از کره شمالی و ویتنام گرفته تا عراق، مصر و سوریه.
جنگنده تک موتوره MiG-23 در سال 1970 وارد خدمت شد و از نظر سرعت، ارتفاع عملیاتی و الکترونیک تقریباً هیچ رقیبی در رده وزنی آن در جهان وجود نداشت.
رهگیر سنگین MiG-31 که در سال 1981 وارد خدمت شد و جنگنده MiG-29 متوسط ​​دو موتوره در سال 1982 پیشگامان هوانوردی جهان شدند.
سوخو-۳۵ در تمرینات مشترک روسیه و بلاروس متخلف را رهگیری کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2022
سوخو-۳۵ در تمرینات مشترک روسیه و بلاروس "متخلف" را رهگیری کرد
دفتر طراحی میکویان قصد داشت در دهه 1990 به ارتفاعات جدیدی دست یابد، اما اتحاد شوروی فروپاشید و این برنامه ها نقش بر آب شدند. از آن زمان تا کنون، میگ در مدرن سازی طرح های شوروی سرمایه گذاری کرده است. میگ 31 و میگ 29 از جمله آنها بودند. در سال 2019، شش فروند میگ 35 وارد خدمت شدند.
از دهه 2000، تعداد میگ های در خدمت به نفع تغییراتی در جنگنده سنگین Su-27 دفتر طراحی سوخوی کاهش یافت. تا به امروز، هواپیماهای سوخو در سه کارخانه و میگ ها تنها در یک شرکت تولید می شوند. کارخانه هواپیماسازی "سوکول" جنگنده های MiG-29M را برای صادرات به مصر و الجزایر تولید می کند و قبلاً همتای دریایی خود را MiG-29K برای نیروی دریایی هند و روسیه ساخته بودند. MiG-35 در همین خط تولید ساخته می شود.
MiG-29M نسخه توسعه یافته MiG-29 با سامانه های اویونیک، حسگرها و سلاح های کاملاً جدید، موتورهای قوی تر، ظرفیت سوخت افزایش یافته و بدنه هواپیما ساخته شده از مواد کامپوزیتی مدرن تر است. علاوه بر این، سوکول مشغول توسعه MiG-29A برای مشتریان صادراتی در سراسر جهان است. قیمت نسبتا پایین و عرضه بالای این هواپیماها کلید محبوبیت آنها در بازارهای صادراتی جهان شده است.
هواپیماهای جاه طلبانه MiG-29SMT با اویونیک قریباً مشابه هواپیماهای MiG-29M و موتورهای مشابه، اما ظرفیت سوخت افزایش یافته به تعداد قابل توجهی به هند و همچنین سوریه و لیبی به عنوان کمک رسیده است.
بمب افکن روسی توپولف ـ 160 ام، اولین هواپیمای حامل  موشک های پرتاب معکوس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
جنگنده های آمریکایی اف 35 نتوانستند به بمب افکن روسی توپولف 160 برسند
سریع ترین و سنگین ترین جنگنده رهگیر نسل خود میگ 31 است. با توجه به نوسازی گسترده تجهیزات اویونیک، حسگرها و تسلیحات، MiG-31 قدرتمندترین در ناوگان هوایی روسیه محسوب می شود و به عنوان ستون فقرات نیروهای هوافضای روسیه، به ویژه در دفاع از قطب شمال عمل می کند.
از ابتدای دهه 2010، نسخه های MiG-31B و BS به استانداردهای MiG-31BM و MiG-31BSM توسعه یافتند و یکی از قدرتمندترین رادارهای جهان به نام Zaslon-M را دریافت کردند. "زاسلون-ام" می‌تواند اهدافی را به شکل موشک‌های کروز و سایر واحد های کوچک از فواصل دور ثبت و رصد کند و همچنین توسط موشک‌های هوا به هوای R-37 اهدافی در فاصله 400 کیلومتری نابود کند.
در پایان سال 2017، MiG-31K که برای حمله با موشک های بالستیک هایپرسونیک طراحی شده بود، وارد خدمت شد. همچنین یک نوع بی نام جنگنده وجود دارد که برای مبارزه با ماهواره ها طراحی شده است. این هواپیماها به سرعت و ارتفاع بالای رهگیری و همچنین توانایی حمل محموله های بسیار بزرگ متکی هستند. انتظار می رود که کار بر روی ناوگان MiG-31 تا سال 2030 ادامه یابد.
در دهه‌های آینده، دفتر میکویان هواپیمای کاملاً جدیدی را که جایگزین MiG-31 خواهد شد، طراحی و تهیه خواهد کرد. انتظار می رود این رهگیر که به طور غیررسمی با نام MiG-41 شناخته می شود، قادر به پرواز با سرعت های هایپر سونیک باشد و اهداف را در فضا رهگیری و ماهواره ها را نابود کند. MiG-41، مانند سلف خود، احتمالاً تغییرات متعددی را دریافت خواهد کرد، از جمله انواع تخصصی ضد ماهواره، ضد موشک و ویژه حمله.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала