گزارش و تحلیل

آمریکا، اوکراین را برای درگیری تحریک می کند

© Photo / U.S. Army Europeآمریکا، اوکراین را برای درگیری تحریک میکند
آمریکا، اوکراین را برای درگیری تحریک میکند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
اشتراک
پس از آغاز بحران اوکراین و روسیه ایران بارها برای تضمین امنیت ایرانیان مقیم اوکراین بحث و گفتگو کرد اکنون با ورود این بحران به درگیری های نظامی ایران خواستار تخلیه تمامی ایرانیان مقیم اوکراین شد این در حالی است که مسیر های هوایی اوکراین مسدود است و شرایط کماکان برای خروج ایرانیان مقیم اوکراین بحرانی محسوب می شود.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در آخرین بیانیه خود از تمامی ایرانیان خواست تا در مکان های امن معرفی شده از سوی اوکراین پناه بگیرند و از هر راهکاری برای خروج از اوکراین استفاده کنند.
آقای دکتر فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
این موضوع بسیار مهم است و ما دانشجویان بسیاری در اوکراین داریم، از مدت ها قبل بحث تدابیر خروج دانشجویان و اتباع ایرانی در اوکراین مطرح بود و جلسه نیز تشکیل دادیم و به معاون وزیر امور خارجه که در این جلسه ی مجلس حضور داشت تاکید کردیم تا با سفارت های ایران در اوکراین و روسیه موضوع بررسی شود و هرچه سریعتر وضعیت دانشجویان مشخص شود همچنین تاکید شد تا زمینه انتقال آنها به تهران میسر گردد.
پوتین به طور مفصل درباره واکسیناسیون خود صحبت کرد + فیلم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
لحظه به لحظه؛ پوتین فرمان عملیات نظامی در دونباس را صادر کرد
حتی موافقت کردیم هیئتی از مجلس به اوکراین برود اما به لحاظ مشکلات تردد هوایی این اتفاق رخ نداد اما مجلس بشدت تاکید کرده تا این موضوع با حساسیت جدی در وزارت امور خارجه پیگیری شود ما نیز در مجلس از وزارت امور خارجه گزارشات خروج ایرانیان از اوکراین را پیگیری می کنیم.
آقای دکتر فداحسین مالکی ضمن تاکید بر روابط خوب ایران با هر دو کشور روسیه و اوکراین بیان کرد:
پیش بینی ما از پیش تر نیز این بود که شرایط میان اوکراین و روسیه بحرانی خواهد شد و به تبع آن برای خروج اتباع خود از اکراین رایزنی ها با روسیه را نیز در دستور کار قرار دادیم تا هر چه سریع تر وضعیت دانشجویان و تمامی ایرانیان حاضر در اوکراین مشخص شود و انتقال آن به تهران صورت گیرد.
وی افزود:
اتفاقات میان روسیه و اوکراین مرزبندی های سیاسی و امنیتی خود را خواهد داشت اکنون مشاهده می‌کنیم غربی‌ ها به محوریت آمریکا موضع‌ گیری خود را از مدت‌ ها قبل آغاز کردند و روس ها هم نسبت به این مسئله تاکید کردند، همواره روس ها به اوکراین تاکید داشتند که حضور آمریکایی‌ ها در اطراف روسیه یا در این منطقه نگران کننده است، اما با اتفاق اخیر که پیش‌ بینی هم می‌شد مرزبندی ها انجام خواهد شد.
تاثیر این موضوع حتی بر موضوعات تجاری، اقتصادی و نفت به شدت بالا است و برجام نیز از این بحران تاثیر پذیر خواهد بود.
جبهه ای در مقابل غرب تقویت خواهد شد و طبیعی است که کشور های قدرتمند مانند چین، ایران و هند و برخی کشور های دیگر نمی‌توانند بی تفاوت نسبت به موضوعات و تحولات منطقه باشند به لحاظ اینکه ما خاطرات خوبی از حضور آمریکایی‌ ها در منطقه نداریم.
اکنون مشاهده می کنیم همان اتفاقاتی که در افغانستان و عراق رخ داد اکنون به تحریک غرب و خود آمریکایی ها در اوکراین در حال وقوع است، چرا که آمریکایی ها مدتها است که اوکراین را در این زمینه تحریک می‌کنند در حالی که می‌توانستند به سمتی بروند که صلح در این منطقه باشد و مشکلات با دیپلماسی حل شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاثیر بحران اوکراین و روسیه بر وین را بسیار بالا توصیف کرد و اظهار داشت:
از نظر من این موضوع باعث می‌شود تا قدرت چانه زنی ایران در وین بیشتر شود و گروه مذاکره کننده ما باید از این مسئله استفاده خوبی کنند قطعا این موضوع ایران را در وین به نتایج مثبتی که انتظار دارد نزدیک می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала