چرا در ایران تخصیص ارز دارو شفاف نیست؟

© Fotolia / mimonقرص و دارو
قرص و دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2022
اشتراک
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ایران: بخشی از کمبودهای دارویی در کشور تصنعی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، با عنوان این مطلب که عملکرد سازمان غذا و دارو در تخصیص ارز شفاف نیست، گفت که بخشی از کمبودهای دارویی در کشور تصنعی است.
وی به موضوع مشکل تأمین ارز دارو واکنش نشان داد و افزود: "متأسفانه در رابطه با بررسی علت کمبود دارو در کشور دچار مشکل هستیم زیرا واقعیت‌ها را آنگونه که هست، نمی‌گویند. ابتدا لازم است علت کمبود اقلام دارویی را در یک جریان کاملاً شفاف برای مردم توضیح دهیم که با چه معیار و استانداردهایی کمبود دارو اندازه‌گیری می‌شود.
متأسفانه به دلایل نفوذ مافیای دارو در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور دائماً این مقوله را فراموش می‌کنیم که شمارش داروهایی که دچار کمبود هستند بایستی مطابق با نام علمی آنها باشند. بسیاری از کمبودهای دارویی تصنعی است.
بسیاری از داروها عمدتاً با نام برند در فهرست کمبود دارویی مطرح می‌شود. متأسفانه بسیاری از کمبودهای دارویی در کشور تصنعی هستند، زیرا بر خلاف قوانین مندرج در برنامه پنجم، ششم و ابلاغیه نظام سلامت، عمده پزشکان در نسخه‌های خود داروها را با نام تجاری و غیر ژنریک تجویز می‌کنند و بیماران با مراجعه به داروخانه احساس می‌کنند که آن دارو اصلاً در کشور وجود ندارد.
دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2021
دارو، سوغاتی مسافران خارجی از ایران
در حالی که داروی مورد نظر با همان کیفیت و همان فرم دارویی اما با نام تجاری دیگر در داروخانه‌ها موجود است و این موضوع بخش بزرگی از کمبودهای تصنعی دارو را رقم می‌زند و مردم را دچار مشکل مضاعف می‌کند.
بسیاری از کمبودهای دارویی در کشور تصنعی هستند، زیرا عمده پزشکان در نسخه‌های خود داروها را با نام تجاری و غیر ژنریک تجویز می‌کنند. در تمام کشورهای دنیا، قانون الزام جایگزینی و استفاده از داروهای ژنریک وجود دارد و ایران نیز جز اولین کشورهایی است که این نظام دارویی را تصویب و اجرا کرده و ملزم به رعایت آن است اما متأسفانه بسیاری آن را نادیده می‌گیرند.
بر اساس آمار و اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده است نزدیک به ۹۹ درصد نیازهای داروهایی کشور تولید داخلی است که با کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار قابل تأمین است. چه اتفاقی بر سر همین ٧٠٠ میلیون دلار ارز اختصاص یافته دو ماه پیش افتاده که باز هم از کمبود اضطراری آن صحبت می‌شود.
در سال‌های گذشته سازمان غذا و دارو در این مورد بسیار شفاف عمل می‌کرد و تمامی آمارهای مربوط به تخصیص ارز دارویی و نحوه مصرف آن در سایت سازمان منتشر و قابل رصد بود. بخش زیادی از ارز دارویی صرف واردات داروی بیماران صعب‌العلاج و خاص شده نحوه توزیع ارز برای کارشناسان آشنا با این ادبیات واردات محور، روشن می‌گردد به طوری که رسماً اعلام می‌کنند ما در جهت حمایت از کیفیت، موانع واردات دارو را از میان برداشتیم.
مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.01.2022
مافیا در ایران چه ارتباطی با سموم دارد؟
در گذشته نظارت بسیاری در خصوص ارز دارویی وجود داشت به طوری که کاملاً مشخص بود که ارز به چه دارویی و چه میزانی تخصیص داده شده و تمامی کارشناسان می‌توانستند نسبت به این آمار و ارقام اظهار نظر کنند و نسبت به هر انحرافی واکنش نشان می‌دادند.
اما در حال حاضر چندین ماه است که این شفافیت دیگر وجود ندارد در حقیقت ۷۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده دولت در حوزه دارو می‌تواند تقریباً همه نیازهای دارویی مردم را تأمین کند و من تعجب می‌کنم که رئیس سازمان غذا و دارو ادعای کمبود ارز می‌کند. متأسفانه چاله دلال‌های دارویی بسیار گشاد است و ۴۰۰۰ میلیون دلار لازم دارند تا بتوانند سود خود را در حوزه دارو کسب کنند و هر قدر هم ارز بگیرند تمامی ندارد.
مطمئن باشید اگر این روند ادامه داشته باشد و چاله واردات دارو باز بماند، سال آینده قطعاً گرفتاری ارزی بالاتر رفته و با ۴۰ میلیارد دلار هم کمبود ارز خواهیم داشت. در یک نگاه منطقی حتی با یک میلیارد دلار هم می‌توان عمده نیازهای دارویی مردم را تأمین کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала