گزارش و تحلیل

در مونیخ چه میگذرد؟

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برای حضور در ۵٨ امین نشست کنفرانس امنیت مونیخ، تهران را به مقصد مونیخ ترک کرد.
در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزرای امور خارجه بلژیک، اتریش، ارمنستان، قطر، هند، سوئد، هلند، عراق، آلمان و همچنین رئیس جمهور اسلوونی و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.
در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با خانم صوفیا ویلمز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک، در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر شد.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پیشینه خوب صد و سی ساله روابط بین دو کشور تاکید کرد: فرصت های دوجانبه و چند جانبه فراوانی در روابط فی ما بین دو کشور وجود دارد و میزبانی نهادهای اروپایی در بروکسل نیز ابعاد جدیدی به روابط و همکاری های فی مابین بخشیده است.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره شروع تحرک جدید در روابط دو کشور طی ماه های اخیر بعد از شروع به کار دولت جدید ایران، گسترش بیشتر همکاری های پارلمانی بین تهران و بروکسل را یکی از ظرفیت های توسعه روابط سیاسی دو کشور توصیف کرد.
امیر عبداللهیان: از خطوط قرمز خود در مذاکرات وین عقب نشینی نخواهیم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
امیر عبداللهیان: از خطوط قرمز خود در مذاکرات وین عقب نشینی نخواهیم کرد
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به تاثیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری در تعمیق روابط، فعالیت دفاتر تجاری و بازرگانی بلژیک و حفظ فعالیت‌های آن را حائز اهمیت دانست که کمک موثری به ساخت آینده روابط بین دو کشور می کند.
وزیر امور خارجه ایران بر آمادگی ایران برای توسعه روابط در عرصه های مختلف با بلژیک از جمله در حوزه های فنی و فن آوری های نوین و شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.
خانم صوفیا ویلمز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه بلژیک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با همتای ایرانی خود، به ابعاد مختلف روابط دو کشور اشاره و تاکید کرد ارتقاء هر چه بیشتر این روابط، تاثیرات مثبت زیادی در اروپا و غرب آسیا خواهد داشت.
خانم ویلمز همچنین بر آماده کشورش برای همکاری در همه ابعاد روابط دوجانبه و تلاش برای پیگیری توافقات صورت گرفته به منظور توسعه و گسترش بیش از پیش روابط تاکید کرد.
در این دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک در مورد برخی موضوعات کنسولی ار جمله وضعیت آقای اسدی نیز گفتگو و تبادل نظر کردند و دکتر امیرعبداللهیان مواضع و دیدگاه های ایران را در خصوص این موضوع برای همتای بلژیکی خود تبیین کرد.
همچنین دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارهای خود با وزرای امور خارجه شرکت کننده در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا دیدار کرد و در خصوص توسعه و گسترش روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر نمود.
وزیر امور خارجه ایران ضمن تبریک انتخاب رئیس جمهور جدید ایتالیا، از محموله واکسن های اهدایی دولت ایتالیا به کشورمان قدردانی کرد و با ارائه گزارشی از تولید واکسن های پیشرو در ایران، آن را ظرفیتی خوب برای توسعه همکاری های بهداشتی در حوزه تحقیق و توسعه توصیف کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد: رابطه با اروپا در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با نگاه متوازن به کشورهای قاره سبز پیگیری می شود.
دکتر امیرعبداللهیان روابط دوجانبه بین تهران و رم را یکی از مثال های خوب روابط محترمانه و حاکی از فهم ‌متقابل میان ایران و کشورهای اروپایی توصیف کرد و افزود: جامعه ایرانیان و به ویژه دانشجویان فرصت بسیار خوبی را برای نزدیکی و پیوند بیشتر بین دو ملت فراهم ‌آورده است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین خاطر نشان کرد: ضروری است با توجه به اقدامات دقیق بهداشتی در دو کشور در خصوص کنترل کرونا، همکاری های فی ما بین در حوزه گردشگری مجدد فعال شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات رفع تحریم های ایران در وین تاکید کرد: اراده ما رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است، ولی این که چند روز و یا چند هفته طول بکشد، کاملا به رفتار و اراده آمریکا و توجه اروپا به اصول و قواعد مذاکره و حقوق مشروع ایران وابسته است.
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
باقری: به توافق در وین بسیار نزدیک شده ایم
دکتر امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد به زودی میزبانی همتای ایتالیایی خود در تهران باشد و آقای لوئیجی دی مایو نیز ضمن تشکر و استقبال از این دعوت، ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک به تهران سفر نماید.
لوئیجی دی مایو وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا همچنین در این دیدار تاکید کرد: دولت ایتالیا متعهد به پیگیری جامع همکاری ها در حوزه دوجانبه و چندجانبه با تهران است.
لوئیجی دی مایو خاطر نشان کرد: بخش های مختلف اقتصادی ایتالیا روابط خود را با شرکای خودشان حتی در سخن ترین شرایط تحریمی حفظ کرده اند و فارغ از تحولات وین این فضا ادامه خواهد یافت، ولی قطعا یک توافق جامع برای احیا برجام فضای جدیدی را برای جهش روابط فی ما بین ایجاد خواهد کرد.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در این دیدار همچنین در خصوص اوضاع در افغانستان و یمن و بحران در اوکراین نیز گفتگو و تبادل نظر کردند.
در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، وزیر امور خارجه ایران و الکساندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش نیز در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین المللی، از جمله مذاکرات جاری در وین گفتگو و تبادل نظر کردند.
دکتر امیرعبداللهیان در این ملاقات با تشکر از اتریش به خاطر میزبانی از مذاکرات اظهار داشت، امروز وین مرکز تحولات در حوزه های مهمی برای ایران و جامعه جهانی است.
وی با بیان اهمیت خطوط قرمز ایران و عدم امکان نادیده گرفتن آنها در وین تصریح کرد، اگر انتخاب نهایی میان عدم توافق از یک سو و گذر کردن از منافع مردم ایران - به عنوان خط قرمز ما- از سوی دیگر باشد، انتخاب قطعی تهران احترام به منافع ملی و عدم عبور از خطوط قرمز منطقی و مشروع جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر امور خارجه ایران ایجاد و حفظ تعادل میان حقوق و مسئولیت ها را اصلی بدیهی برای پایداری هر توافقی دانست و افزود: اکنون طرف های غربی باید تصمیم نهایی خود را بگیرند که آیا می خواهند به تروریسم اقتصادی جاری و بی عملی ها و بدعهدی های خود پایان دهند و یا همچنان می خواهند به بهانه های غیرقابل قبول استخوان لای زخم باقی بگذارند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد، برپایی کارزارهای رسانه ای از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا برای دستیابی به اهداف مذاکراتی خود، تاثیری بر ماموریت قطعی مذاکره کنندگان برای صیانت از منافع مردم بزرگ ایران ندارد.
دکتر امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد، روابط دو کشور ایران و اتریش از سابقه ممتاز وتاریخ چندصد ساله برخوردار بوده و ابعاد مختلفی دارد و نسبت به ارتقای این روابط به تراز ها و سطوح بالاتر ابراز امیدواری کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خواستار حل و فصل مشکلات کنسولی شهروندان ایران، از جمله مشکلات خانواده های دانشجویان برای دیدار با فرزندانشان، تمدید اقامت برخی دانشجویان و نیز برخی مشکلات بانکی ایرانیان مقیم شد.
مشروح گفت و گوی امیر عبداللهیان و بورل در مورد مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
مشروح گفت و گوی امیر عبداللهیان و بورل در مورد مذاکرات برجام
الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش نیز با اشاره به ملاقات خود با تمامی روسای هیات های مذاکره کننده در وین اظهار داشت، گام های آخر مذاکرات بسیار سخت و گاهی وقتها نفس گیر است و شاید برخی روزها پیشرفتی حاصل نشود، اما همه باید همچنان تلاش کنیم تا توافق حاصل شود.
وی اضافه کرد، اتریش با وجود اینکه یکی از طرفهای توافق برجام نیست، اما نسبت به هر کمک ممکنی به مذاکرات تعهد قطعی دارد. وی تصریح کرد، تردیدی نیست که احیاء برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهدات، راه حل بحرانی است که رئیس جمهوری سابق آمریکا ایجاد کرده و امروز همه در حال رسیدگی به آن هستیم.
وزیر خارجه اتریش همچنین به اراده قطعی وین برای گسترش همه جانبه روابط با تهران اشاره کرده و اظهار داشت، موضوعات کنسولی در گفتگوی میان همکاران دو وزارتخانه قابل رفع خواهند بود.
کنفرانس امنیتی مونیخ تا شامگاه بیستم فوریه، فردا ادامه خواهد داشت و دیدارها و رایزنی‌ها میان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزرا کشورهای مختلف جهان و همچنین ریاست سازمان‌های جهانی ادامه خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала