دانشمندان وجود اتساع زمان گرانشی را ثابت کردند

CC0 / Pixabay/ Rodion Zhuravlev / چگونه گرانش ماه و خورشید بر رفتار حیوانات و گیاهان تأثیر می گذارد؟
چگونه گرانش ماه و خورشید بر رفتار حیوانات و گیاهان تأثیر می گذارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
دانشمندان آمریکایی موفق شدند اتساع زمان گرانشی روی اشیاء خرد را توضیح دهند.
به گزارش اسپوتنیک، محققان موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده دریافته‌اند که اتساع زمان گرانشی حتی برای اجسام ریز که از قوانین فیزیک کوانتومی پیروی می‌کنند نیز قابل استفاده است. نتایج این تحقیق در مجله علمی "Nature" منتشر شده است.
محققان بر یکی از نتایج نظریه نسبیت عام تکیه کردند که بیان می‌کند زمان در حضور میدان های گرانشی با قدرت های مختلف و هنگام حرکت با سرعت بالا به طور غیر یکنواخت جریان می یابد. این موضوع پیش از این نیز توسط سایر آزمایشات علمی تأیید شده است اما در تحقیق جدید، متخصصان به چگونگی تجلی این نظریه بر روی اجسام ریز جهان که از قوانین فیزیک کوانتومی تبعیت می کنند علاقه مند بودند.
دریافت اطلاعات در باره جهان های موازی نزدیک می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2017
امواج گرانشی باعث تغییر جهت عقربه های«ساعت روز قیامت»شد
یک تیم تحقیقی از فیزیکدانان به رهبری یه تسزونیا توانستند این پدیده را با استفاده از ساعت های اتمی ویژه‌ای که می توانند حرکت ذرات را کنترل کنند، شناسایی کنند. این دستگاه به اندازه گیری فرکانس ارتعاشی چند صد هزار اتم استرانسیم-87 کمک کرد. سپس دانشمندان داده‌های به‌دست‌آمده را با هم مقایسه کردند و معلوم شد که اتساع زمان گرانشی را می‌توان برای چنین اجسامی کوچکی نیز اعمال کرد.
اتساع زمان گرانشی پدیدهٔ وجود تفاوت واقعی بین مقدار مشاهده‌شده برای زمان سپری شده میان دو رویداد، از دید ناظرهای قرار گرفته در مکان‌هایی با پتانسیل گرانشی متفاوت است. هرچه پتانسیل گرانشی مکان ناظر بیشتر باشد (یعنی از جرم منشأ میدان دورتر باشد) ناظری که او را از مکانی با پتانسیل گرانشی کمتر می بیند احساس میکند زمان برای فردی که در مکانی با پتانسیل گرانشی بیشتر است زود تر می گذرد زمان برای هر دو ناظر به یک سرعت می گذرد ولی از دید یکدیگر زمان برای یکی از دیگری زودتر می گذرد به دلیل اینکه پتانسیل گرانشی هم بر روی ساعت ناظر و هم بر روی بدن ناظر تاثیر گذاشته و زمان را برای هردو تندتر می کند به روایتی اگر یک نفر را از مکانی با پتانسیل گرانشی کمتر به مکانی با پتانسیل گرانشی بیشتر ببریم گذر زمان در هر دو مکان برای او یکسان است.