بریتانیا درحال بررسی راه‌ هایی برای پرداخت بدهی ایران

© Sputnik / Aleksey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر بریتانیا درحال بررسی راه‌ هایی برای پرداخت بدهی ایران
بریتانیا درحال بررسی راه‌ هایی برای پرداخت بدهی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2022
اشتراک
پس از گفتگوی تلفنی روز گذشته میان وزیران خارجه ایران و انگلیس، یک مقام وزارت امور خارجه انگلیس گفت: با فوریت در حال بررسی راه های حل و فصل مسئله بدهی انگلیس به ایران هستیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، روز گذشته بعد از تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان و لیز تراس وزیران امورخارجه ایران و انگلیس، موضوع بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران نیز به عنوان یکی از موضوع های این گفتگوی تلفنی مطرح شده است.
لیز تراس در این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک انگلیس بتواند بدهی های معوق خود به ایران را پرداخت نماید.
نشریه استاندارد انگلیس بعد از تماس تلفنی دو وزیر، در خبری اختصاصی به نقل از یک سخنگوی دفتر توسعه و دارایی های های خارجی انگلیس نوشت: لندن با فوریت به دنبال بررسی راه هایی برای بازپرداخت بدهی ایران است. این مقام انگلیسی توضیح بیشتری در این باره نداده است.
وزیر امور خارجه ایران و بریتانیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2022
مواضع ایران و انگلیس در مذاکرات برجام
این نخستین بار نیست که انگلیس وعده بازپرداخت بدهی ها را مطرح می کند. اما هر بار که در گذشته این موضوع را مطرح کرده، آن را به برخی دیگر مسائل که هیچ ربطی به این بدهی ندارد، گره زده است تا شاید بتواند از موضوع بدهی ها، استفاده ابزاری نماید.
بدهی انگلیس مربوط به خرید تانک‌ های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که قرار بود در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود.
پس از انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو شد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌ گیری پول خود شده است. اما یکی از موضوعات مورد مناقشه بین ایران و انگلیس سود ۲۰ میلیون پوندی است که به این بدهی تعلق می گیرد. دولت انگلیس تاکنون به بهانه تحریم‌ ها از پرداخت بدهی و سود آن شانه خالی کرده است.
برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که انگلیس با استفاده از بلوکه کردن طلب ایران در نزدیک به ۴۸ سال‌ گذشته سود قابل توجهی را کسب کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала