کشف سویه جدید امیکرون

© Depositphotos.com / Ralwelپزشکان هندی برای اولین بار جهش مضاعف ویروس کرونا را شناسایی کردند
پزشکان هندی برای اولین بار جهش مضاعف ویروس کرونا را شناسایی کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2022
اشتراک
سویه جدید امیکرون مخفی توسط دانشمندان دانمارکی کشف شده است.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به گزارش متخصصان، حدود 24 درصد ابتلا به امیکرون در دانمارک همانا به سویه جدید مخفی Stealth Omicronتعلق دارد.
اینبار تغییر در پروتئین ORF3a رخ داده است که باعث بروز التهاب در ریه‌ها می شود و مسئول انتقال و جابجایی ویروس در داخل سلول های بدن انسان است.
به گفته الکساندر کودریاوتسف، کارمند علمی انستیتوی فیزیک بیوشیمی روسیه، این تغییر که باعث ارتقا کارایی این پروتئین می شود، می تواند باعث تسریع شیوع آن شود. این تغییر به امیکرون کمک می کند تا آنتی بادی های سویه های قبلی را دور بزند. اما این تغییر بر روند بیماری تأثیر خاصی ندارد.
واکسن «اسپوتنیک وی» به زودی در هند ثبت می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
ارائه تمام اسناد "اسپوتنیک وی" به سازمان جهانی بهداشت
این سویه از ویروس کرونا، که دانشمندان آن را BA.2 می نامند، از سویه اصلی Omicron مخفی تر است، زیرا ویژگی های ژنتیکی خاص تشخیص آن را کمی دشوارتر می کند.
در حال حاضر سویه اصلی که با نام های BA.1 و BA.2 شناخته می شود، زیر مجموعه های omicron در نظر گرفته می شوند. BA.2 دارای جهش های زیادی است. حدود 20 مورد از اینها در پروتئین سنبله ای که به قسمت بیرونی ویروس می چسبد با omicron اصلی مشترک است. اما تغییرات ژنتیکی اضافی نیز دارد که در سویه اصلی دیده نمی شود.
اولین تجزیه و تحلیل توسط دانشمندان دانمارکی هیچ تفاوتی در بستری شدن برای BA.2 در مقایسه با omicron اصلی نشان نمی دهد. دانشمندان هنوز در حال بررسی عفونت این سویه هستند و اینکه واکسن های فعلی تا چه اندازه علیه آن کار می کنند. همچنین مشخص نیست که درمان‌ها تا چه اندازه در برابر آن مؤثر خواهند بود.
گفتنی است، از اواسط نوامبر سال گذشته، تعدادی از کشورها کشور نزدیک به 15000 توالی ژنتیکی BA.2 را در GISAID، یک پلتفرم جهانی برای به اشتراک گذاری داده های ویروس کرونا، را آپلود کرده اند.
واکسن روسی اسپوتنیک لایت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
سازمان بهداشت جهانی نمی داند چند دوز واکسن برای مقابله با امیکرون لازم است
به گفته موسسه سرم Statens، در دانمارک، این سویه 45 درصد از کل موارد کووید-19 در اواسط ژانویه را تشکیل می دهد، در حالی که دو هفته قبل 20 درصد بود.
در همین حال، آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا، با اشاره به افزایش تعداد ابتلا در بریتانیا و در سطح بین‌المللی، BA.2 را به عنوان “نوعی تحت بررسی” طبقه‌بندی کرده است. با این حال، سویه اصلی omicron همچنان در بریتانیا غالب است.
سویه اصلی omicron دارای ویژگی‌های ژنتیکی خاصی بود که به مقامات بهداشتی اجازه می‌داد تا با استفاده از یک آزمایش PCR خاص، آن را به سرعت از Delta متمایز کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала