گزارش و تحلیل

هدف از تخریب روابط ایران و روسیه چیست؟

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
اشتراک
امروزه منافع استراتژیک ایران و روسیه در این است که با هم در مقابل هژمونی طلبی غرب مقابله کنند.
اسپوتنیک - اخیرا برخی برگزاری روز دیپلمات در تهران را بهانه کرده اند تا به روسیه حمله کنند و به هدف اصلی خود یعنی تخریب روابط ایران و روسیه بپردازند.
مراسمی که در سفارت روسیه در تهران برگزار شد مراسمی نیست که امسال برگزار شده باشد بلکه مراسمی است که دهه ها است هر سال برگزار می شود.
مانند مراسم قدردانی از سربازان اروپایی کشته شده در جنگ جهانی دوم که عموما برای اشغال ایران به این کشور آمده بودند و هر ساله کشورهای غربی مراسمی برای ادای احترام به آنها برگزار می کنند و نشنیده ایم کسی درباره این مراسم اعتراض کند.
اما ظاهرا برخی به دنبال آن می باشند که از هر بهانه ای برای ضربه زدن به روابط ایران و روسیه استفاده کنند.
برخی توسط رسانه های دشمن ملت ایران تحریک می شوند و برخی نیز عواملی هستند که فقط به دنبال منافع شخصی خود می باشند و منافع کلی کشور برایشان اهمیت ندارد.
البته می توان تصور کرد که برخی هم نفوذی باشند و دستور گرفته باشند تلاش کنند روابط ایران و روسیه را تخریب کنند و برخی دیگر هم گول اینها را می خورند.
واکنش سفارت روسیه در تهران به گزارش مطبوعات درباره نقش غیرسازنده روسیه در برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2022
واکنش سفارت روسیه در تهران به گزارش مطبوعات درباره نقش غیرسازنده روسیه در برجام
وقتی ماجرا را با حمله های سخیف به جناب آقای اولیانوف، که تلاش دارد در وین گره های گفتگو ها را حل کند و کمک کند تا تحریم ها از بالاسر ملت ایران برداشته شود، ویا نشر اکاذیب درباره سفر جناب آقای رئیسی به موسکو مرتبط کنیم متوجه می شویم که ماجرا یک واکنش خودسر و یا احساسی برخی افراد نیست بلکه جریانی پشت پرده است که از سیاست ایران برای نزدیکی به شرق و ایجاد یک موازنه بین المللی در مقابل غرب سخت در هراس هستند و نهایت تلاش خود را می کنند تا فتنه ای میان ایران و روسیه از یک طرف و ایران و چین از طرف دیگر راه بیاندازند تا این سیاست (نزدیکی به شرق) سر نگیرد.
توافق های گلستان و ترکمانچای به تاریخ پیوسته و اگر بخواهیم وارد بحث های تاریخی درباره این توافق ها شویم خیلی مسایل باید درباره آن باز شود مانند نقش انگلیس و فرانسه و سفرای آنها در تهران در این ماجرا و یا نقش آلمانی ها که با وعده های کذایی خود دولت وقت ایران را مجاب کردند که وارد جنگ با روسیه شود و از پشت سر با روسها بر علیه ایرانی ها به قول معروف بستند و...
شاید برخی ندانند اما اگر به تاریخ شناس ها مراجعه کنید به شما می گویند دلیل اصلی شکست ایرانی ها در این جنگ ها این بود که انگلیسی ها وسط جنگ و به دستور سفیر وقت انگلیس در تهران افسران وسلاح های خود را از ارتش ایران خارج کردند و نظم ارتش را به هم زدند و تسلیحاتی که وعده داده بودند به ایرانی ها نرساندند و فرانسوی ها که در آن زمان در اروپا با روسیه در حال جنگ بودند ایران را قربانی مقاصد خود کردند.
چرا کسی درباره اشغال هرات و شرق ایران توسط انگلیسی ها صحبت نمی کند؟
باید توجه داشت که در جنگ ها حلوا خیرات نمی کنند و هر کشوری به دنبال منافع خود می باشد اما شاید بد نباشد همین دوران نوین ایران را به یاد داشته باشیم که ما هشت سال با عراق در حال جنگ بودیم و صدها هزار شهید و جانباز دادیم و امروزه منافع استراتژیک ما اقتضا می کند تا با عراق روابط دوستانه داشته باشیم و حتی درباره خسارت های جنگی خود صحبتی نکنیم در حالی که عراق هفته گذشته آخرین بخش غرامت های حمله خود به کویت را تا آخرین دلار پرداخت کرده.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
بیانیه سفارت روسیه در ایران درمورد تحریف سخنان میخائیل اولیانوف
در روسیه هم پس از دوره تزارها که جنگ های ایران و روس در آن دوران راه افتاده چندین انقلاب شده و حکومت ها تغییر کرده و همچنین در ایران هم پس از دوره قاجارها که با بی لیاقتی حاکمیتی خود اراضی ایران را از دست دادند چندین حکومت تغییر کرده و سر کار آمده و امروزه دیگر همه کشورها هنر کنند آنچه دارند را حفظ و صیانت کنند و بر اساس منافع خودشان و منافع مشترکشان با یکدیگر رابطه برقرار کنند وبحث مسایلی که مربوط به صدها سال قبل و حکومت های مرده است فایده ای برای هیچ کس ندارد مگر اینکه برخی بخواهند از آن سوء استفاده کنند.
امروزه منافع استراتژیک ایران و روسیه در این است که با هم در مقابل هژمونی طلبی غرب مقابله کنند و غربی ها هم به خوبی می دانند تا وقتی که ایران و روسیه و چین (که از آنها به عنوان دشمن اصلی خود نام می برند) با هم هستند غربی ها نمی توانند به اهداف خود برسند و باید هر جور شده این ائتلاف استراتژیک را به هم بزنند.
وقتی می گویم رسانه های دشمن ملت ایران و نه دشمن نظام جمهوری اسلامی ایران دقیقا منظورم همان دشمنان ملت ایران است که به صراحت از اینکه آمریکایی ها مجبور شوند تحریم های خود از بالاسر ملت ایران را بردارند ناراحت هستند و در اخبار و گزارشها و تحلیل های خود به صراحت و با وقاحت در اینباره صحبت می کنند.
آنها حقوق بگیر دشمنان ملت ایران هستند و در راستای اهداف دشمنان ملت ایران صحبت می کنند، ومتاسفانه در رسانه های اجتماعی هم ید طولایی دارند، این مردم ایران هستند که باید متوجه باشند منافعشان کجا است و تحت تاثیر القاءات این رسانه ها و نفوذی های آنها درون ایران قرار نگیرند.
سیاست جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تحریم ها امروزه بسیار بسیار نتیجه بخش بوده و دلواپسی آنها از همین است که حتی اگر در وین هم توافقی امضا نشود باز ایران به سمت شکستن دیوار تحریم ها با همکاری ایران و روسیه و چین می رود.
گویند شنونده باید عاقل باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала