چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ایران غیرفعال است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ۳ فروند شناور حامل کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر ایران توقیف شد
۳ فروند شناور حامل کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر ایران توقیف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2022
اشتراک
میزان عرضه کالاهای قاچاق در بازار ایران افزایش پیدا کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه 26 میلیارد دلار کالای قاچاق در بازار ایران وجود دارد، اظهار داشت که وضعیت بازار‌ در چند سال اخیر نشان می‌دهد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برخورد با کالای قاچاق، عملکرد چندان قابل قبولی نداشته است.
وی در ادامه افزود: " با بررسی وضعیت بازارها در چند سال اخیر، متوجه می‌شویم که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص جمع‌آوری و برخورد با کالاهای قاچاق، عملکرد قابل دفاعی نداشته است. برای مثال بازار پوشاک، مملو از کالاهای قاچاقی است که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، این اتفاق در خصوص سایر بازارها خصوصاً در بازار لوازم خانگی نیز در حال رخ‌دادن است.
حدود 26 میلیارد دلار کالای قاچاق در بازار ایران وجود دارد. این حجم از کالای قاچاق، بسیار نگران‌کننده و قابل تأمل است و لطمات بسیاری به حوزه تولید و صنعت کشور وارد می‌سازد. البته ممکن است ایرادات و نقص‌های قانونی نیز از عوامل حجم زیاد کالای قاچاق در کشور باشد و مجلس نیز آماده است تا در صورت نیاز، قوانین را بازنگری کند، همچنین ضروری است تا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهتمام جدی و اراده قوی برای مبارزه با این پدیده شوم به کار بگیرد.
Соколиная охота в Московской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
جنجال قاچاق رسمی پرندگان ایرانی با مجوز سازمان محیط زیست +عکس
اگر این برخوردها ادامه‌دار باشد، فضا برای قاچاقچیان ناامن شده و استقبال فروشندگان نیز از کالاهای قاچاق به مراتب کمتر خواهد شد؛ اما برخوردهای مقطعی بی‌اثر است. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این اقدامات، مردم با خرید محصولات داخلی از تولیدات کشور خود حمایت خواهند کرد؛ درنتیجه از هدررفت منابع ارزی جلوگیری و منافع مالی بسیاری نیز عاید بیت‌المال خواهد شد".
شایان ذکر است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، نگرانی تولیدکنندگان داخلی و قانونی، روز به روز بیشتر می‌‌شود زیرا میزان عرضه کالاهای قاچاق در بازار افزایش پیدا کرده است و به راحتی می‌توان در برخی از فروشگاه‌های شناخته‌شده نیز این نوع کالاها را مشاهده کرد.
به نظر می‌رسد با وجود ممنوعیت واردات برخی از اقلام خارجی با هدف حمایت از تولید داخلی و تلاش‌ دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق، کماکان پدیده شوم قاچاق در حال تیشه‌زدن به ریشه تولیدکنندگان و اقتصاد کشور است.
مطابق تجربیات سالیان گذشته، کنترل و نظارت مبادی ورودی با توجه به وسعت کشور و همچنین پدیده‌هایی همچون ته‌لنجی و کوله‌بری، دشوار به نظر می‌رسد؛ اما مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه می‌تواند ریسک قاچاق کالا را به شکل قابل توجهی برای سودجویان افزایش دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала