جنجال قاچاق رسمی پرندگان ایرانی با مجوز سازمان محیط زیست +عکس

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر Соколиная охота в Московской области
Соколиная охота в Московской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
اشتراک
کشورهای حاشیه خلیج فارس سیستم نظارت خرید و فروش حیوانات دارند و به طور غیر قانونی از ایران خرید می کنند.
به گزارش اسپوتنیک، به تازگی خبری مبنی بر قاچاق پرندگان ایرانی با مجوز رسمی محیط زیست در فضای مجازی منتشر شده که با واکنش‌هایی از سوی کاربران همراه شده است. با نگاهی به آنچه که از سوی کانال های خبری و کاربران در فضای مجازی منتشر یافته است می توان مشاهده نمود که در این رابطه برخی خبرگزاری ها نوشته اند: قاچاق پرندگان از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس با کسب مجوزهای رسمی تبدیل به یک تجارت کلان شده است و میراث طبیعی ایران را به تاراج می برد. اخیرا اجازه صادرات ۸۵۰ قطعه پرنده زینتی به کشور کویت با امضای رئیس اداره کل محیط زیست استان خوزستان به انجام رسیده است. در این مجوز صحبت از انتقال هوایی ۳۰۰ قطعه قناری، ۱۰۰ قطعه بلبل خرما، ۱۰۰ قطعه مرغ مینای پرورشی، ۱۵۰ قطعه فنچ و ۲۰۰ قطعه جوجه مرغ است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در توجیه این رویه گفت: "صدور مجوز برای پرنده‌های زینتی مثل بلبل خرما که از گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می‌شود قانونی است." اما ناصر عبیات فعال محیط زیست در واکنش به این خبر گفت: "بلبل خرماهایی که اجازه صادرات آن داده شده در روز روشن و بدون هیچ مزاحمتی از طبیعت خوزستان به وسیله قاچاقچیان زنده گیری شده و پرورشی نیستند و با مجوز محیط زیست از کشور خارج می‌شوند. جالب تر آنکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت سیستم نظارت خرید و فروش حیوانات را در کشورشان جدی گرفته‌اند و سودجویان از خلاءهای قانونی در ایران استفاده کرده و پرندگان ایرانی را با کسب مجوز صادرات پرندگان زینتی با سود کلان به آنها می‌فروشند"
تعدادی از کاربران این اقدام را مخربانه و در جهت از بین بردن منابع کشور و محیط زیست می‌دانند. عده‌ای از کاربران با انتقاد شدید نسبت به این خبر، خواستار برخورد قانونی از سوی مقامات مربوطه شدند. برخی نیز بیان می‌کنند اگر این روال ادامه یابد آسیب وارده به طبیعت ایران غیرقابل جبران خواهد بود. جمعی از کاربران بر این باورند که گونه این پرندگان در حال انقراض نیست و با تخم‌گذاری مجدد به تعداد این پرندگان اضافه خواهد شد. بعضی از کاربران نسبت به این خبر رفتار خنثی دارند و این مسائل را بی‌اهمیت می‌دانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала