چرا آمریکایی ها برای رسیدن به توافق در وین عجله دارند؟

© Photo / IRNAچرا آمریکایی ها برای رسیدن به توافق در وین عجله دارند؟
چرا آمریکایی ها برای رسیدن به توافق در وین عجله دارند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2022
اشتراک
همه شواهد واظهار نظرها در وین نشان می دهد که آمریکایی ها عموما بسیار عجله دارند که در وین به نتیجه برسند.
این در حالی است که اصولا چون ایران ذیل تحریم است باید بیشتر عجله داشته باشد که در وین به نتیجه ای برسد و در نهایت تحریمها از بالاسر ملت ایران رفع شود.
البته چندبار قبل تر نیز این نکته را تشریح کرده ام که بحث زمان گریز اقتصادی ایران از تحریمها و همچنین زمان گریز هسته ای ایران دو دلیلی می باشد که زمان به نفع ایران و به ضرر آمریکایی ها رقم می خورد.
این در حالی است که به دلیل تصمیم های اشتباه هیات حاکمه آمریکا امروزه ایران پس از چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نه فقط بر اثر تحریم های آمریکا ضعیف تر نشده بلکه بسیار قویتر از قبل شده و در حالی که آمریکا احساس نیاز به ایران دارد ایران هیچ احساس نیازی به آمریکا ندارد.
برخی شاید چون سواد اطلاعات استراتژی بین المللی نداشته باشند تصور کنند که با این بحث ما در حال غلو کردن و بزرگ نمایی می باشیم، اما واقعیت امر همین است.
 نظر تحلیلگر مشهور روس درباره چگونگی تاثیر تصمیم اوپک پلاس بر بازار نفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
کاهش قیمت نفت تحت تاثیر مذاکرات برجام
اگر جریان را به صورت خیلی خلاصه بخواهم بگویم، امروزه اگر آمریکا به هر دلیلی بخواهد با روسیه وارد درگیری شود تا زمانی که مساله امنیت انرژی برای اروپا حل نشده باشد، امکان ندارد کشورهای اروپایی حاضر باشند با آمریکا همراهی کنند.
شعارها و سخنرانی های مقامات ارشد اروپایی و تهدید های آنها بر علیه روسیه را نادیده بگیرید، اینها همه طبل توخالی است، در عمل آنها به خوبی می دانند اگر روسیه یک لحظه تصمیم بگیرد فلکه گاز یا نفت خود را ببندد قاره اروپا با مشکلات بی حد و حصری مواجه خواهد شد.
اینکه ایران امروزه متحد روسیه شده یعنی یک خطر بالقوه برای تامین انرژی اروپا و پیاده کردن سیاست های آمریکا در اروپای شرقی.
علیرغم اینکه آمریکایی ها به اروپایی ها تضمین می دهند که سوخت مورد نیاز آنها را از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تامین خواهند کرد اما کافی است ایران تصمیم بگیرد به هر دلیلی شده تنگه هرمز را ببندد و یا اینکه حتی اصلا نبندند، یکی دو تا کشتی در آن وسط غرق شوند.
همه هماهنگی های آمریکا با همه همپیمانان خود در خلیج فارس روی هوا خواهد بود.
همین جریان در جریان رویارویی آمریکا با چین هم صدق می کند.
دیگر بر کسی پوشیده نیست که بزرگترین هم وغم آمریکا امروزه رشد سریع اقتصاد چین می باشد، در حالی که اقتصاد آمریکا با پسرفت مواجه می باشد.
آمریکایی ها دهه ها روی کنترل منابع انرژی خاورمیانه برای کنترل اقتصاد رقبای خود از چین و شرق آسیا گرفته تا اروپا حساب باز کرده بودند.
همین که امروزه ایران به عنوان متحد اصلی چین بتواند انرژی مورد نیاز این کشور را تامین کند و روسیه هم از شمال این انرژی را به چین برساند یعنی همه نقشه های آمریکا نقش بر آب شده.
مسکو اقدامات اخیر کره شمالی را تنش زا و ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
اولیانوف: دیدار هیئت‌های نمایندگی روسیه، چین و ایران در خصوص برجام مفید بود
مضاف بر همه اینها آمریکایی ها تلاش داشتند همه مسیر های تردد کالا از شرق به غرب و غرب به شرق را کنترل کنند و ده ها جنگ راه انداختند تا تنگه هایی مانند تنگه جبل الطارق و کانال سوئز و باب المندب و ... را در اختیار خود ومتحدینشان داشته باشند.
حال ایران موفق شده مسیر مورد نیاز چین و شرق آسیا تا دریای مدیترانه را بدون نیاز از همه این تنگه ها و کانال ها باز کند، اینکه اینها روی نفوذ منطقه ای ایران مدام بحث می کنند هم به همین دلیل می باشد که علیرغم راه انداختن جنگ و لشکر کشی به افغانستان و عراق و سوریه و محاصره لبنان امروزه مسیر چین تا دریای مدیترانه توسط ایران کنترل می شود.
از سوی دیگر ایران به تهدید های مکرر اسرائیلی ها و آمریکایی ها بر علیه ایران هم به روش دیگری جواب داده.
اولا همه نیروهای آمریکایی در منطقه را با متحدین خود در منطقه محاصره کرده و در حالی که آمریکا و متحدین اش در حال اشغال سرزمین ها در منطقه بودند ایران آرام آرام در حال تصرف قبل مردم این کشورها بود و تا آمریکایی ها و متحدینشان به خود آمدند متوجه شدند که ایران دست برتر را در میدان دارد.
دوما تسلیحاتی مدام رونمایی می کند که لحظه آخر همه نقشه های آنها را به هم می زند، مانند موشک اخیر "خیبر شکن"، که حتی نام آن بسیار معنا دار می باشد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به رژیم تحریم ها علیه کره شمالی پایبند هستیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
آمریکا: دولت بایدن مسئولیتی در قبال شرایط فعلی برجام ندارد
آمریکایی ها امیدوار بودند پس از برجام بتوانند کاری کنند که ایران را وادار کنند دست از نفوذ منطقه ای خود و تولید تسلیحات دفاعی بردارد تا کم کم این امتیازهایی که ایران دارد را از دست آن خارج کنند و بعد دوباره به نقشه های خود ادامه دهند، وقتی هم دیدند که نتیجه ای نگرفتند از برجام خارج شدند و سریع تحریم ها را برگرداندند تا ایران را تحت فشار قرار دهند و آنچه را که می خواهند از ایران بگیرند.
امروزه هم آنها امیدوار می باشند که پای میز گفتگو در وین کمترین امتیاز ها را به ایران بدهند و شرایطی ایجاد کنند تا بلکه بتوانند ایران را از روسیه و چین جدا کنند و ابتدا به جنگ اقتصادی خود با چین و جنگ نفوذ خود با روسیه بپردازند و پس از اینکه کار روسیه و چین را تمام کردند دوباره سراغ ایران بیایند، وگرنه هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها حاضر نباشند زیر بار تضمین عدم خروج از برجام و یا عدم بازگرداندن تحریم ها بروند، همین خود نشان می دهد که سوء نیتی از طرف آمریکایی ها در کار است که می خواهند بعدها دست خود را نبسته باشند.
البته ایرانی ها هم به خوبی این را می دانند و می دانند امروزه فرصت بزرگی در اختیار دارند که باید نهایت بهره را از آن ببرند چون قطعا آمریکایی ها در آینده مانند قبل زیر توافق خواهند زد.
متاسفانه باز هم مجبور هستم این عبارت را تکرار کنم که برخی ساده لوحان سیاسی متوجه نمی باشند که هر آنچه در وین امروزه می گذرد این است که ایران دو اقدام اصلی را انجام داده.
1 – اجرای تعهدات هسته ای خود در برجام را شدیدا کاهش داده و فاصله زمانی گریز هسته ای را روز به روز کاهش می دهد.
2 – سیاست همکاری با شرق را پیشه خود کرده که موجبات گزیر اقتصادی و ورود ایران به معادلات بین المللی از محور شرق را فراهم می کند.
آن چیز که امروزه برای آمریکایی ها بسیار مهم است این می باشد که قبل از اینکه ایران از مرحله گریز هسته ای عبور کند و گریز اقتصادی را تمام کند توافق امضا شود، و هر چه سریعتر بتوانند به شکلی با ایران کنار بیایند تا مبادا ایران با عضویت در بلوک شرق همه نقشه های اساسی که بقای آمریکا را به خطر می اندازد را به هم بزند.
در پایان باید گفت همانگونه که ایران در دوران جنگ جهانی دوم (در حالی که آلمان نازی دل همه جبهه های جنگ در حال پیشروی بود) پل پیروزی متفقین بر علیه آلمان نازی شد امروزه می تواند به پل شکست غرب تبدیل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала