آمریکا: دولت بایدن مسئولیتی در قبال شرایط فعلی برجام ندارد

© REUTERS / Pool / Nicholas Kammسخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به رژیم تحریم ها علیه کره شمالی پایبند هستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به رژیم تحریم ها علیه کره شمالی پایبند هستیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکیه بر تکنیک ناکارآمد ضیق وقت، باز هم مدعی شد که دولت بایدن مسئولیتی در قبال شرایط فعلی برجام ندارد و تقصیر متوجه دولت قبلی واشنگتن است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در تازه‌ترین اظهارات خود، یکی از نگرانی‌های واشنگتن را کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران توصیف کرد و پیشرفت در برنامه هسته‌ای این کشور را از عواقب خروج یک جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، از توافق ۲۰۱۵ عنوان کرد.
وی در توضیح این ادعا گفت: در زمان اجرای برجام، زمان گریز هسته‌ای یک سال بود به این معنی که یک سال طول می‌کشید تا ایران مواد شکافت‌پذیر لازم را برای یک سلاح هسته‌ای جمع آوری کند. اما همانطور که یکی از همکارانم چند روز پیش گفت زمان گریز به طور قابل توجهی کمتر شده و این دقیقاً به دلیل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام است.
پمپئو از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام خشمگین است
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
پمپئو از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام خشمگین است
پرایس در ادامه افزود: در حال حاضر، خود را در مجموعه‌ای از شرایط نامساعد می‌بینیم مبنی بر اینکه پنجره‌ای که در مذاکرات وین باز شد، تا بسته شدن فاصله خیلی خیلی کمی دارد چراکه وقتی ایران به نقطه‌ای برسد که پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش مزایای منع اشاعه‌ای را که برجام در پی داشت، از بین ببرد، دیگر از بُعد منافع امنیت ملی آمریکا و شرکای جهانی اش، پیگیری برای بازگشت متقابل به الزامات برجامی معنا و مفهومی ندارد و باید مسیر دیگری را دنبال کنیم.
ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷، به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد حال آنکه در مقابل، شاهد انفعال اروپا برای تحقق وعده‌هایش در قبال برخورداری ایران از مزایای اقتصادی برجام بود. بعد از گذشت یک سال از بدعهدی آمریکا، تهران در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد که البته این اقدام نیز ذیل مفاد توافق هسته‌ای صورت گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала