گزارش و تحلیل

آیا ایران به صادر کننده تسلیحاتی قوی در جهان تبدیل خواهد شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پهپاد ایران
پهپاد ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
اشتراک
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بیان داشت که در صورت لغو تحریم های آمریکا، ایران به یکی از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان تبدیل می شود.
روز دوشنبه محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفتکه تهران در حوزه تسلیحاتی به خودکفایی رسیده است. ایران با موشک های بالستیک دوربرد، پهپادها با قابلیت های پیشرفته ، نیروی دریایی خودکفا و در اختیار داشتن طیف وسیعی از تجهیزات نیازی به کمک دیگران ندارد.
وی افزود که تهران قابلیت تبدیل شد به یک صادرکننده بزرگ تسلیحاتی را دارد.
۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم ارسال تسلیحات به ایران و همچنین صادرات تسلیحات متعارف از کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد به پایان رسید. این درحالی است که تحریم های یکجانبه آمریکا علیه تهران در بخش تسلیحاتی اعمال می شود.
متهم شدن ایران به حمله سایبری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2022
گزارش و تحلیل
ایران یکی از سه قدرت سایبری جهان
در گفتگو با سید هادی افقهی، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه این سوال مطرح شد که آیا پتانسیل خرید تسلیحات از ایران در کشورهای منطقه و کل جهان وجود دارد؟
بحث اینکه ایران می تواند به یکی از قدرت های تسلیحاتی جهان تبدیل شود، به نظر من کمی مبالغه آمیز است. اگرچه ایران پیشرفت های بسیار قابل توجهی در خلال این چهل و اندی سال و مخصوصا طی دو دهه اخیر بعد از جنگ تحمیلی با عراق داشته است. در جنگ ایران و عراق ما به نقاط ضعف خود پی برده و درصدد رفع آنها و تکمیل انبار تسلیحاتی خود برآمدیم، چون مشمول تحریم های کشورهای غربی بودیم . لذا خیلی از نیازهای تسلیحاتی خود را خودمان در کشور تولید می کنیم. اما این موضوع که آیا می توانیم در این زمینه با قدرت هایی چون روسیه، آمریکا و چین رقابت بکنیم، بسیار زود است. باید در این زمینه بیشتر تلاش کرد.
در خصوص موضوع دوم اینکه ایران به چه کشورهایی می تواند سلاح بفروشد، این بستگی به کشورهای متقاضی مرتبط است. چرا که می دانیم برخی کشورهای منطقه جرات نزدیک شدن به ایران را ندارند. به خصوص کشورهایی که بیشتر همپیمان آمریکا و غرب هستند. طبیعی است که این کشورها وحشت نزدیک شدن به ایران و خرید سلاح دارند. اما کشورهایی هم هستند آمادگی خرید دارند، به خصوص سلاح های موشکی ، سلاح های پهپادی و... . بنابراین نمی توان کشورها را برشمرد. خیلی از آنها در حال حاضر هم از ایران فناوری نظامی خریداری می کنند. البته ممکن است خیلی از آنها شبه محرمانه باشد برای آنکه ترس تحریم های آمریکا وجود دارد. آنچه که من می دانم، ایران قدرت تامین تسلیحاتی بسیاری از کشورها را دارد و حتی در زمینه برخی سلاح ها می تواند رقابت کند.
به طور مثال در برخی کشورها یکسری تسلیحات تولید نمی شود و البته ایران می تواند تامین کننده باشد یا اینکه از لحاظ قیمت و کیفیت سلاح ایرانی ارجحیت داشته باشد.
شایان ذکر است که این مسئله برای تمام جهان صدق می کند، مثلا کشورهای مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه در آمریکای لاتین، کشورهای هند و پاکستان، کشورهای آفریقایی هستند. هر کشوری که متوجه شود تسلیحات ایران با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر ارائه می شود تمایل خرید اسلحه از ایران را دارد. نکته مهم این است که ما هنوز در تحریم با آمریکا هستیم و بسیاری از کشورها به خاطر ترس از آمریکا نمی توانند چنین خریدی از ایران انجام دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала