گزارش و تحلیل

ایران یکی از سه قدرت سایبری جهان

© REUTERS / Kacper Pempel/Files متهم شدن ایران به حمله سایبری
متهم شدن ایران به حمله سایبری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2022
اشتراک
ایران به دلیل اینکه همواره با تهدیدات زیادی مواجه بوده، بالاجبار برای حراست از فضای اطلاعاتی خود خیلی بیشتر از سایر کشورها وارد حوزه سایبری شده است.
اسپوتنیک - هکرهای ناشناس سرورهای سرویس اسرائیلی "پست" را هک کردند و بر روی تمامی باکس‌های پست نوشته تحریک آمیز "شما هک شدید. مرگ بر اسرائیل" پدیدار گردید. روز گذشته نیز حمله هکری به سیستم‌های کامپیوتری شرکت پدافندی اسرائیل رافائل انجام شد. اسرائیل در این حملات سایبری انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفته است.
برای روشن شدن این موضوع با دکتر ولی الله قدیمی، کارشناس رسمی دادگستری در امور جرائم رایانه‌ای گفتگو کردیم. مشروح این مصاحبه در ذیل تقدیمتان می‌شود.
ایران و اسرائیل در حملات سایبری اخیر، همواره انگشت اتهام را به سوی یکدیگر دراز کرده‌اند، آیا این یک روال سیاسی است یا فعلی است که در واقعیت در جریان است؟
ایران به حملات سایبری به تولید کنندگان واکسن کرونا متهم شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
گزارش و تحلیل
بررسی حمله سایبری به تلویزیون ملی ایران
بدون شک ایران یک قدرت سایبری بلامنازع و یکی از سه قدرت سایبری جهان است؛ آنهم به دلیل آنکه همواره با تهدیدات زیادی مواجه بوده و بالاجبار برای حفظ و حراست از فضای دیجیتالی و اطلاعات خود که همواره نیز تحت حملات بوده‌اند، خیلی بیشتر از سایر کشورها وارد این حوزه شود.
ایران هم اقدامات پدافندی و هم آفندی در حوزه سایبری به انجام می‌‏رساند؛ مواردی وجود دارند که گاها حتی به آنها به صورت غیرمستقیم اعتراف هم شده است و یا جلوه‌هایی از آن به شکل‌های مختلف توسط کشورهای جهان دیده شده است و یک بخش‌هایی نیز در راستای سیاست‌های نظام چراغ خاموش عمل شده است.
مسلما وقتی به هر کشوری حمله‌ای از هر جنسی صورت بپذیرد که امروزه در ساختار جنگ‌های جدید، جنگ‌های نرم و سایبری بیشتر از جنگ‌های سخت‌افزاری وجود دارند، انگشت اتهام به سمت دشمن آن کشور دراز می‌شود. اسرائیل یکی از بزرگترین دشمنان کشور ماست و ابایی هم در مطرح کردن این موضوع ندارد. ایران نیز در ارتباط با رژیم صهیونیستی هیچ وقت ابایی در گفتن اینکه موجودیت این کشور یک غده سرطانی است، نداشتیم.
بنده بعنوان یک متخصص این حوزه که از ابتدای استاکس‌نت جزو اولین افرادی بودم که ریشه این حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای و صنعتی کشور را توانستم ردیابی کنم و به کدهایی برسم که در رژیم صهیونیستی توسعه پیدا کرده بود.
در آخرین حمله سایبری به شرکت رافائل هنوز گروهی مسئولیت این عمل را برعهده نگرفته است، گمانه‌زنی شما چیست؟
دو تا از حمله‌های سایبری انجام شده رسانه شده‌اند در حالی که صدها اتفاق اینگونه افتاده است؛ بدین علت که به دنبال آبروداری کردن هستند و نمی‌‍خواهند خود را ضربه‌پذیر نشان بدهند وگرنه حملات شدیدتری اتفاق می‌افتد که رسانه‌ای نمیشود.
هک سایت های دولتی عربستان پس از حمله تروریستی تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
حمله سايبرى به سامانه دوربین‌های امنیتی اسرائیل + عکس
اگر چنین مواردی رسانه‌ای شود، آسیب پذیری اسرائیل نشان داده می‌شود و این در حالی است که آنها هیچ وقت دوست ندارند ذهنیتی که درباره کشورشان ساخته شده است، خراب شود. موارد ساده مطرح می‌شوند تا شعله بحث اسلام هراسی و ایران هراسی کماکان روشن باشد. حتما ایران در این قضایا، کشور پیشرفته‌ای است و هم در حوزه آفندی و هم پدافندی حرف برای گفتن بسیار زیاد دارد.
بر اساس ادعای برخی رسانه‌ها اطلاعات سرقت‌شده از سامانه شرکت پدافندی رافائل به فروش گذاشته شده است. آیا اطلاعاتی که در این حملات سایبری سرقت می‌شود به فروش گذاشته می‌شود؟
ممکن است برای دادن جلوه بی ارزش به این مسائل، بحث مالی نیز مطرح شود، ضمن اینکه رقم اعلام شده (۱۰۰ بیت کوین) مبلغی محسوب نمی‌شود؛ اسرائیل با سیاست‌های خود میلیاردها دلار خسارت زده است. این گونه مسائل تنها فضاسازی‌های رسانه‌ای است و جنبه‌های فنی و تکنیکی بسیار فراتر از اینهاست. اتفاقاتی که در بحث‌های صنعتی، پست، انرژی، زیرساختی، پتروشیمی و ... می‌افتد، تنها یکی دو مورد رسانه‌ای می‌شود برای مظلوم‌نمایی، ایران و اسلام هراسی.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала