آیا آمریکا بازی تحریمی دیگری را آغاز کرده است؟

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
اشتراک
کارشناس: مذاکرات باید مبتنی بر حسن نیت طرفین مذاکره کننده باشد. تا امروز حسن نیتی از طرف های اروپایی و آمریکایی در مذاکرات مشاهده نکردیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، ابراهیم عزیزی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، با بیان اینکه معافیت‌های تحریمی بازی جدید آمریکاست اظهار داشت تیم مذاکره کننده هسته‌ای با صراحت اعلام کرده‌ که خواستار لغو کامل تحریم‌های هسته‌ای علیه ملت ایران است.
وی معافیت‌های تحریمی را بازی جدید آمریکا علیه ایران خواند و گفت: "جمهوری اسلامی معتقد است که مذاکرات باید مبتنی بر حسن نیت طرفین مذاکره کننده باشد. تا امروز حسن نیتی از طرف های اروپایی و آمریکایی در مذاکرات مشاهده نکردیم.
بر اساس گزارش‌هایی که آقای باقری و وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی دادند، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به خواسته های ایران در مذاکرات در مقام عمل پاسخ مثبتی ندادند. البته آقای باقری معتقد است پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته و ادامه مذاکرات را نیز مثبت ارزیابی می‌شود.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2022
شمخانی: نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود
رفع همه تحریم‌های هسته‌ای، شرط ایران برای ادامه مذاکرات وین است. تیم مذاکره کننده هسته‌ای با صراحت اعلام کرده‌ که خواستار لغو کامل تحریم‌های هسته‌ای علیه ملت ایران هستند.لذا این معافیت تحریمی در راستای خواسته ایران برای لغو کامل تحریم‌ها نیست.
بازی جدید آمریکا برای تعلیق برخی تحریم‌های فنی اثبات کرد که اروپا و آمریکا در مذاکرات جدی نیستند و هنوز در بلاتکلیفی به سر می برند.طرف‌های غربی باید چارچوب روشنی برای مذاکرات تعیین کنند. جمهوری اسلامی به صورت شفاف اعلام کرده است که به دنبال لغو تحریم ها و راستی آزمایی است تا از بدعهدی های آمریکا در آینده جلوگیری کند.
آمریکا و اروپا اساساً به دنبال این نیستند که مذاکرات به نتیجه برسد اگر می‌خواستند از مسیر مذاکرات مسائل حل و فصل شود از برجام خارج نمی‌شدند و توافق قبلی را نقض نمی‌کردند.
نابودی اتحادیه اروپا هدف آمریکایی هاست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
نابودی اتحادیه اروپا هدف آمریکایی هاست
بایدن هم مسیر تشدید تحریم‌ها علیه ایران را پیگیری می‌کند و فقط شیوه‌اش با ترامپ متفاوت است. هیئت حاکمه آمریکا باید تکلیف خود را روشن کند و بداند که ایران از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند. پیشرفت هسته‌ای از خواسته‌های حیاتی ایران است، سقف و کف خواسته های جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است.
اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید از این سردرگمی استراتژیک خارج شوند. معافیت تحریمی در واقع آب‌نباتی است که آمریکا به ایران تعارف کرده است و بهتر است این آبنبات چوبی ها را به بایدن بدهند تا خوابش نبرد.
بازی معافیت فنی برخی تحریم‌ها دردی از اقتصاد کشور دوا نمی‌کند. این معافیت تحریمی کف خواسته های ایران در مذاکرات هم نیست لذا موضوعیتی ندارد، سقف و کف خواسته‌های ایران روشن است. معافیت تحریم نشان‌دهنده بلاتکلیفی آمریکا در مذاکرات است. آمریکا باید بداند که با دولتی مسلط ، جهادی و تیم مذاکره‌کننده‌ای انقلابی، طرف است، مجلس شورای اسلامی نیز در راستای منافع ملی در همه صحنه‌ها ثابت قدم است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала