گزارش و تحلیل

ایران می تواند اورانیوم ۹۶ درصد تولید کند

© AP Photo / Ronald Zakواکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی
واکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
اشتراک
یکی از مباحثی که بعضی وقت ها مطرح می شود و برخی از آن سوء برداشت می کنند سطح مجاز غنی سازی اورانیوم ایران است.
طبق همه مقررات و معاهده های بین الملل ایران عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی می باشد و برنامه هسته ای این کشور تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای می باشد و به این دلیل ایران مجاز است در هر سطحی که نیاز داشته باشد اورانیوم غنی سازی کند و همچنین دستگاه های سانترفیوژ جدید تولید کند و هر استفاده صلح آمیزی که صلاح می داند از انرژی هسته ای داشته باشد.
یعنی ایران می تواند اگر خودش صلاح بداند و تشخیص دهد که نیاز دارد حتی اورانیوم 96% تولید کند همچنین اگر خودش صلاح بداند و تشخیص دهد هرگونه تجهیزاتی که نیاز ببیند برای تولید چنین سطح اورانیومی تولید کند.
توجه داشته باشید "هر چه قدر خودش صلاح بداند و تشخیص دهد" نه دیگران.
این مباحثی که مطرح می کنم بر اساس تحلیل شخصی بنده نیست بر اساس معاهده های مکتوب بین المللی می باشد.
اینکه برخی ممکن است شک کنند ایران از این اورانیوم می خواهد برای تولید سلاح هسته ای استفاده کند قانونا حرف محکمه پسندی به حساب نمی آید چرا که در همه محاکم بین المللی فقط مستندات هستند که ارزش دارند.
ایران هم ممکن است نسبت به خیلی جریان هایی که در دیگر کشورهای منطقه رخ می دهد شک داشته باشد.
بسیاری از کشورهای منطقه امروزه شک ندارند بلکه یقین دارند که اسرائیل نه فقط تسلیحات اتمی در اختیار دارد بلکه انواع و اقسام تسلیحات کشتار جمعی را در سرزمین های اشغالی فلسطین انبار کرده.
اگر واقعا جامعه جهانی دلواپس گسترش تسلیحات هسته ای و یا کشتار جمعی می باشد بد نیست که یک بار هم که شده تصمیم بگیرد اسرائیل را وادار کند به بازرسان سازمان های بین المللی اجازه دهد تا نقاط مشکوک را بازرسی کنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به رژیم تحریم ها علیه کره شمالی پایبند هستیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
آمریکا: دولت بایدن مسئولیتی در قبال شرایط فعلی برجام ندارد
ایران بر اساس توافق هسته ای پذیرفته برنامه هسته ای خود را برای مدتی محدود نگه دارد و در مقابل هم تحریم ها از بالاسر ایران رفع شود.
اگر بنا نباشد که تحریم ها از بالاسر ملت ایران رفع شوند هیچ منطقی وجود ندارد که ایران بی دلیل بخواهد به دلیل شک و شبهه و اتهام زنی برخی، که تجربه تاریخی نشان داده هر کاری شان کنید قانع نمی شوند و به تهمت زنی های خود ادامه می دهند، در هیچ زمینه ای برای خود محدودیت ایجاد کند.
در واقع به همین دلیل هم هست که امروزه ایران در وین پای میز گفتگو نشسته، یعنی عملا ایران می خواهد ببیند اگر پایبند توافق هسته ای باشد چه چیزی به دست می آورد و اگر بنا باشد که طرف های مقابل بخواهند به رفتارهای خصمانه خود بر علیه ایران ادامه دهند و بنا نباشد ایران منافعی را به دست آورد بدیهی است ایرانی ها هم خود را ملزم به محدود سازی برنامه هسته ای خود نمی بینند و خود را محق می دانند این برنامه را تا هر سطحی که بخواهد پیش ببرند.
حتی همین نکته هم جزو توافق هسته ای به حساب می آید چرا که طبق مواد 26 و 36 این توافق اگر طرفهای مقابل به تعهدات خود عمل نکنند ایران مجاز می باشد اجرای تعهدات خود در این توافق را محدود کند و در زمینه محدود سازی هم حد و حدودی وجود ندارد.
امروزه ایرانی ها شدیدا به برق هسته ای و آب شیرین کن های هسته ای و موتور های کشتی و زیردریایی هسته ای از یکسو و تولیدات هسته ای در زمینه های پزشکی و درمانی نیاز دارند و بدیهی است که هر کدام نیاز به اورانیوم در سطح خاصی دارد و اگر بنا نباشد که توافق هسته ای اجرا شود و این نیاز های ایران محقق گردد بدیهی است که ایرانی ها آنچه نیاز دارند و صلاح بدانند تولید خواهند کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала