وزیر صمت ایران: مسئولیت کیفیت خودرو را می پذیریم

CC BY 4.0 / IRNA / سید رضا فاطمی امین
سید رضا فاطمی امین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت که در ابتدای بهمن میزان صادرات غیرنفتی کشور از ۴۰ میلیارد دلار رد شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سیدرضا فاطمی امین گفت: در چند ماه اخیر ۶ مرکز تجاری جدید در کشور‌های دیگر از جمله ارمنستان و ترکیه ایجاد کرده‌ایم و دو پایانه صادراتی کشور که چالش‌هایی مانند صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه را حل می‌کند، فعال شده است. در این پایانه‌ها مسئله کیفیت و آزمایش محصول‌های صادراتی ساماندهی می‌شود.
وی افزود: صادرات فنی و مهندسی نیز از ۷۰۰ میلیون دلار در سال گذشته به ۱.۸ میلیارد دلار افزایش یافته و بازگشت ارز ۸ درصد بیشتر شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: زیرساخت‌های تجارت با رمزارز‌ها ایجاد و موافقتنامه‌های اقتصادی با کشور‌های دیگر در این مدت فعال شده است.
فاطمی امین گفت: بر اساس اسنادی که در گذشته رشد اقتصادی کشور را هشت درصد پیش‌بینی می‌کردند تولید فولاد در سال ۱۴۰۴، حدود ۵۵ میلیون تن برآورد شده بود در حالی که این میزان بر اساس شرایط کشور کاملاً اشتباه است.
وی خاطرنشان کرد: میزانی که ما پیش‌بینی می‌کنیم و در حال بررسی آن هستیم ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن است البته باید مشخص شود این میزان تولید فولاد چقدر گاز نیاز دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد: در یکی دو ماه گذشته قطعی گاز، تولید واحد‌های فولاد را دچار مشکل کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در برنامه‌ریزی برای صنعت اهداف باید به یکدیگر متصل و یکپارچه باشند و نباید نقشه راه، ما را به‌سمت برنامه‌ریزی متمرکز ببرد، زیرا برنامه‌ریزی‌های کلان نیازمند هماهنگی بین‌بخشی است.
رهبر ایران در بحث کیفیت خودروهای داخلی، حق را به مردم داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
رهبر ایران در بحث کیفیت خودروهای داخلی، حق را به مردم داد
وی متذکر شد: به‌عنوان نمونه اتفاق‌های بدی در صنعت فولاد ما افتاده است و در این صنعت توازن نداریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون در تولید نورد بیش از ظرفیت شمش و تولید فولاد به‌ویژه در کوره‌های القائی ظرفیت داریم.
آقای فاطمی امین افزود: چون قیمت‌ها برای شمش و میلگرد دستوری تعیین می‌شد سرمایه‌گذاران بر اساس اهداف نادرست سرمایه‌گذاری کردند.
وی گفت: اکنون قاعده را در بازار گذاشته‌ایم و قیمت‌های واقعی شکل گرفته است بنابراین افزایش دلار در یکی دو ماه گذشته و قطع گاز تأثیر بر قیمت ورق و شمش فولادی نداشت و حتی این قیمت‌ها کاهشی بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اکنون با قیمت‌های واقعی برخی صنایع فولادی توجیه اقتصادی ندارند البته از آن‌ها برای تغییر کاربری حمایت می‌کنیم و معنی حرف ما رها کردن این بخش نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات به‌تنهایی کافی نیست بلکه باید با نوع کالایی که وارد یا صادر می‌شود برنامه اشتغال نیز داشته باشیم و بدانیم کالایی که صادر می‌شود چه‌میزان فناوری و انرژی به خود اختصاص داده است.
وی بیان داشت: باید نظام رتبه‌بندی صادرکنندگان تغییر کند یعنی اگر کسی یک‌میلیون دلار فولاد صادر کرد با کسی که یک‌میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر می‌کند برابر نیست.
فاطمی امین در ادامه افزود: ارزش صنعت ماشین‌سازی، الکترونیک و خودرو از نفت بیشتر شده است و برای توجه به بخش تولید ماشین‌آلات؛ معاونت ماشین‌آلات و تجهیزات را در وزارت صمت ایجاد کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: الزامات رشد هشت‌درصدی اقتصاد در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سند راهبردی خودرو به‌صورت زمان‌بندی تهیه شده است، تصریح کرد: گلایه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو بجاست و ما به‌عنوان وزارت صمت این مسئولیت را می‌پذیریم.
فاطمی امین درباره کیفیت خودرو‌ها اضافه کرد: در این زمینه در سطح دولت و قطعه‌سازان و خودروسازان باید کار کنیم و دو ماه است پیش‌نویس برنامه راهبردی خودرو تهیه شده است و منتظر دریافت نظر‌ها برای نهایی کردن آن هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: یکی از کار‌ها که باید در سطح دولت برای صنعت خودرو انجام شود، نظارت و شفافیت است.
آقای فاطمی امین گفت: ۷۰ درصد کیفیت خودرو به قطعه و ۳۰ درصد به مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد، اما اگر روابط خودروساز و قطعه‌ساز درست نباشد و خودروساز به‌موقع پول قطعه‌ساز را ندهد، قطعه‌ساز نیز به‌دلیل زیان کیفیت قطعات را کاهش می‌دهد و خودروساز نیز، چون نمی‌تواند خط تولید را متوقف کند، همان قطعه بی‌کیفیت را استفاده می‌کند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است مفهوم رده‌بندی در صنعت خودروسازی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: یک خودروساز با 800 قطعه‌ساز روبه‌رو است که اگر یک قطعه بی‌کیفیت باشد چند بخش خودرو دچار مشکل می‌شود، اما با ایجاد چند مجموعه که قسمت‌های مختلف خودرو را با قطعات قطعه‌سازان مونتاژ می‌کنند می‌توان با افزایش کیفیت خودرو قیمت آن را کاهش داد و تحقیق و توسعه را توزیع کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان استاندارد برای شماره‌گذاری خودرو‌ها ضوابطی را برای خودروسازان قرار داد که آن‌ها پذیرفتند و تعهد دادند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала