مذاکرات وین وارد مرحله نهایی می شود

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
کارشناس: مذاکرات وین وارد مرحله نهایی می شود و همه طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگاران رسانه های بین المللی گفت که دور آخر مذاکرات در وین، فشرده‌ترین مذاکراتی بود که تا به امروز داشتیم. در کاهش اختلاف ها و محدود کردن آنها به اولویت های کلیدی همه طرف ها پیشرفت داشتیم. به همین دلیل اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی است.
این مقام آمریکایی در تداوم سیاست های واشنگتن برای فشار بر ایران در میز مذاکرات با بیان اینکه ما در مرحله نهایی هستیم، مدعی شد: " با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته ای ایران، ما فقط چند هفته برای رسیدن به توافق فرصت داریم. واشنگتن مایل به گفت و گوی مستقیم با ایران است. با توجه به چارچوب زمانی محدود، گفت و گوی مستقیم بسیار به نفع روند مذاکرات خواهد بود.
نیروگاه حرارتی سیریک در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
جزئیات گام دوم واریز وام روسیه برای ادامه ساخت نیروگاه حرارتی سیریک در ایران
ما هنوز مستقیما ملاقات نکرده‌ایم، در عین حال نشانه‌ای وجود ندارد که پس از بازگشت مجدد به مذاکرات، این اتفاق رخ دهد. واشنگتن پیش از این مشخص کرده که برای رفع تحریم‌هایی که با توافق هسته‌ای مغایرت دارد، حاضر است چه کاری انجام دهد.
اکنون زمان آن است که ایران تصمیم بگیرد و آمادگی خود را برای اتخاذ تصمیمات لازم جهت بازگشت متقابل به پایبندی به برجام نشان دهد".
گفتنی است، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده است که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت. اکنون گفت‌وگوها وارد مرحله ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش خواسته‌های برحق ایران تصمیم گیری کند.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.
سردار علی فدوی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
فدوی: آمریکا قصد ایجاد توان بازدارندگی مقابل ایران را دارد
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.
پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۸ می ۲۰۱۸، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
ترامپ تمام تحریم‌هایی را که به موجب برجام لغو یا تعلیق شده بود، بازگرداند و سخت‌ترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت اما کارزار فشار حداکثری او شکست خورد .به اذعان سیاستمداران و صاحبنظران به ویژه دولتمردان کنونی آمریکا، خروج واشنگتن از برجام بدترین تصمیم سیاست خارجی کشورشان در یک دهه اخیر بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала