نماینده بازرگانی روسیه: حجم تجارت ایران و روسیه به یک رکورد تاریخی رسیده است

© Photo / IRNAرستم ژیگانشین نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران
رستم ژیگانشین نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
اشتراک
رستم ژیگانشین نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران اعلام کرد که حجم تجارت با جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۱ یک رکورد تاریخی ثبت کرد و به حدود چهار میلیارد دلار رسید.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران در گفت و گو با خبرگزاری تاس تصریح کرد: در ۱۱ماهه سال ۲۰۲۱ رشد تجارت روسیه با ایران با افزایش ۸۹.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل از آن به سه میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار رسید که تا پایان سال ۲۰۲۱ می تواند به ۴ میلیارد دلار برسد.
نیروگاه حرارتی سیریک در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
جزئیات گام دوم واریز وام روسیه برای ادامه ساخت نیروگاه حرارتی سیریک در ایران
ژیگانشین خاطرنشان کرد که "سرویس گمرک فدرال روسیه (FTS) اطلاعات نهایی نتایج سال را در دهه دوم فوریه منتشر خواهد کرد. وی افزود: صادرات روسیه به ایران بیش از دو برابر شده و تقریباً ۳ میلیارد دلار است، در حالی که واردات از ایران به روسیه تقریباً ۲۲ درصد افزایش یافته است.
به گفته این نماینده بازرگانی، "تقریبا ۸۰ درصد تجارت بین دو کشور را محصولات کشاورزی نظیر غلات و دانه های روغنی سبزیجات، میوه جات، خشکبار و آجیل تشکیل می دهد.
ژیگانشین خاطرنشان کرد: تعدادی از پروژه های تجاری بین دو کشور در بخش انرژی نیز در حال اجرا هستند که در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته اند.
به گفته نماینده تجاری روسیه، "یکی از عوامل کلیدی افزایش مبادلات تجاری تهران و مسکو، توافق موقت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) بود که از 27 اکتبر 2019 لازم الاجرا شد.
ژیگانشین تصریح کرد: توافق موقت بین اوراسیا و ایران که منجر به تشکیل منطقه آزاد تجاری می‌شود، در تاریخ 17 مه 2018 به مدت سه سال در آستانه امضا و در 27 اکتبر 2019 لازم‌الاجرا شد. در 10 دسامبر 2021، شورای عالی اقتصادی اوراسیا تمدید توافقنامه را به مدت سه سال دیگر قبل از لازم الاجرا شدن توافقنامه تجارت آزاد تمام عیار تصویب کرد.

ژیگانشین گفت: حدود 70 درصد از مبادلات تجاری بین روسیه و ایران با ارزهای ملی انجام می شود.
وی با بیان اینکه حدود 70 درصد به ارزهای ملی و عمدتا به روبل انجام می شود، تصریح کرد: این گزینه تجاری به شما امکان می دهد تحریم های آمریکا علیه تهران را دور بزنید.
به گفته نماینده بازرگانی روسیه: "کار بانک میر بیزینس، یک بانک روسی با مشارکت 100 درصدی ایران، که آن هم تحت تحریم است و خدمات بانکی را برای تراکنش های دوجانبه ایران و روسیه ارائه می دهد، نیز تأثیرگذار بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала