https://spnfa.ir/20211207/توافق-سه-جانبه-ایران-آذربایجان-و-گرجستان-برای-اتصال-خلیج-فارس-به-دریای-سیاه-9486032.html
توافق سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه
توافق سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه
اسپوتنیک ایران
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری ایران اطلاع داد که ایران، آذربایجان و گرجستان برای راه اندازی مسیر ترانزیت و اتصال خلیج فارس به... 07.12.2021, اسپوتنیک ایران
2021-12-07T15:30+0330
2021-12-07T15:30+0330
2021-12-07T15:30+0330
اقتصادی
ایران
جهان
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/117/31/1173121_0:160:3073:1888_1920x0_80_0_0_056e7276a5ee826bf71056bb01a37781.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ایران بیان داشت: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل و نقل جادهای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم تا در راستای همگرایی منطقه ای کریدور جدید ترانزیتی را ایجاد کنیم.وی خاطرنشان کرد: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تا کنون اجرایی نشد و طرفین هیچگاه به اتفاق نظری نرسیدند.مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح میتواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند و افزود: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چرا که ایران از طریق خلیج فارس به آبهای آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم را در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیر ساختهای حمل و نقلیشان تلاشهای بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم.هدایتی یادآور شد: در همین راستا فعال شدن مسیر ترانزیتی سه جانبه با این دو کشور را دستور کار مذاکرات قرار دادیم و در مذاکرات هر دو کشور استقبال کردند. بر اساس توافقی که با مسئولان حمل و نقل دو کشور کردیم، قرار شد عبور آزمایشی از این مسیر را بررسی کنیم و حداقل یک ناوگان از هر کشور از مبداء ایران بارگیری شده و کالاهای صادراتی ایران را به مقصد برسانند. این کالاها از آستارا وارد آذربایجان شده و از طریق بنادر گرجستان از دریای سیاه قرار است به بلغارستان یا دیگر کشورهای اروپای شرقی اعزام شوند.وی بیان داشت: تلاش مان این است که تا قبل پایان سال مرحله آزمایشی این طرح انجام شود و بر اساس نتایجی که از آن بدست میآید، آسیب شناسی لازم صورت گرفته و نهایتا در نشست سه جانبه نهایی بین سه کشور، ساز و کاری را ایجاد کنیم تا هزینهها و زمان حمل کاهش پیدا کند و بتواند به عنوان مسیر تجاری قابل اتکاء در اختیار ایران و دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد.مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اینکه این مسیر ترانزیتی میتواند برای کشورهای حاشیه شرق و جنوب آسیا منافع زیادی در بر داشته باشد و آنها را به اروپای شرقی متصل خواهد کرد. از سوی دیگر اروپا یکی از مقاصد کالاهای صادراتی ایران به ویژه کالاهای فرآوری شده در حوزه پتروشیمی است. همچنین کالاهای دارای فناوری بالاتر از اروپا تامین شده و این مسیر میتواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید فاکتورهای مهم زمان و هزینه را مدیریت کرده و کاهش دهیم.هدایتی تاکید کرد: این مسیر ترانزیتی با توجه به رویکرد جدی کشورهای طرف این توافق در توسعه ترانزیت امیدواریم آلترناتیو مناسبی برای مسیرهای تجاری فعال کنونی مانند مسیر ترانزیتی ترکیه و روسیه باشد.
https://spnfa.ir/20211206/مجلس-و-دولت-خواستار-گسترش-روابط-اقتصادی-با-روسیه-9474605.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/117/31/1173121_170:0:2901:2048_1920x0_80_0_0_5a0524f2c5e2be90daca0d651abfafd7.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
اقتصادی, ایران , جهان
توافق سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری ایران اطلاع داد که ایران، آذربایجان و گرجستان برای راه اندازی مسیر ترانزیت و اتصال خلیج فارس به دریای سیاه توافق کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ایران بیان داشت: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل و نقل جادهای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم تا در راستای همگرایی منطقه ای کریدور جدید ترانزیتی را ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تا کنون اجرایی نشد و طرفین هیچگاه به اتفاق نظری نرسیدند.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح میتواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند و افزود: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چرا که ایران از طریق خلیج فارس به آبهای آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم را در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیر ساختهای حمل و نقلیشان تلاشهای بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم.
هدایتی یادآور شد: در همین راستا فعال شدن مسیر ترانزیتی سه جانبه با این دو کشور را دستور کار مذاکرات قرار دادیم و در مذاکرات هر دو کشور استقبال کردند. بر اساس توافقی که با مسئولان حمل و نقل دو کشور کردیم، قرار شد عبور آزمایشی از این مسیر را بررسی کنیم و حداقل یک ناوگان از هر کشور از مبداء ایران بارگیری شده و کالاهای صادراتی ایران را به مقصد برسانند. این کالاها از آستارا وارد آذربایجان شده و از طریق بنادر گرجستان از دریای سیاه قرار است به بلغارستان یا دیگر کشورهای اروپای شرقی اعزام شوند.
وی بیان داشت: تلاش مان این است که تا قبل پایان سال مرحله آزمایشی این طرح انجام شود و بر اساس نتایجی که از آن بدست میآید، آسیب شناسی لازم صورت گرفته و نهایتا در نشست سه جانبه نهایی بین سه کشور، ساز و کاری را ایجاد کنیم تا هزینهها و زمان حمل کاهش پیدا کند و بتواند به عنوان مسیر تجاری قابل اتکاء در اختیار ایران و دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اینکه این مسیر ترانزیتی میتواند برای کشورهای حاشیه شرق و جنوب آسیا منافع زیادی در بر داشته باشد و آنها را به اروپای شرقی متصل خواهد کرد. از سوی دیگر اروپا یکی از مقاصد کالاهای صادراتی ایران به ویژه کالاهای فرآوری شده در حوزه پتروشیمی است. همچنین کالاهای دارای فناوری بالاتر از اروپا تامین شده و این مسیر میتواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید فاکتورهای مهم زمان و هزینه را مدیریت کرده و کاهش دهیم.
هدایتی تاکید کرد: این مسیر ترانزیتی با توجه به رویکرد جدی کشورهای طرف این توافق در توسعه ترانزیت امیدواریم آلترناتیو مناسبی برای مسیرهای تجاری فعال کنونی مانند مسیر ترانزیتی ترکیه و روسیه باشد.