گزارش و تحلیل

مجلس و دولت خواستار گسترش روابط اقتصادی با روسیه

© Photo / IRNAسید محمد حسینی، معاون امور پارلمانی رییس جمهوری ایران
سید محمد حسینی، معاون امور پارلمانی رییس جمهوری ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2021
اشتراک
رابطه سیاسی ایران و روسیه روابطی بسیار خوب است اما از لحاظ اقتصادی متاسفانه در سطحی که انتظار می‌ رود همکاری وجود ندارد.
جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات وین با تیمی گسترده از تمام وزارتخانه‌ها حاضر شد و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، ایران در وین بر اساس پیش نویس هایی برای رفع تحریم‌ ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران پیش نویسی را ارائه کرد تا بر اساس آن مذاکره انجام شود همچنین چیزی به نام توافق گام به گام یا طرح های موقت را نیز نخواهد پذیرفت.
آقای دکتر سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس پیرامون مذاکرات وین به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران که این بار در وین حاضر شد بسیار کامل و جامع بود، برخلاف دوره‌ های گذشته که حتی به گفته معاون وقت حقوقی رئیس جمهور، معاون حقوقی نیز دخیل نمی‌ شد و مورد مشورت قرار نمیگرفت.
این بار اما از دستگاه‌ های مختلف و از وزارت اقتصاد، وزارت نفت و بانک مرکزی و دیگر حوزه‌ های دخیل در این مسئله افراد با تجربه در بحث حقوق بین الملل در این تیم حضور داشتند، در این دوره بر خلاف اینکه بخواهند حالتی انفعالی داشته باشند مواضع خود را مطرح کردند.
Здание Министерства иностранных дел РФ в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
روسیه: وقفه در مذاکرات هسته ای ایران فنی است
بحث اصلی این است آمریکا از برجام خارج شده و می‌خواهد بازگردد، برای بازگشت تحریم‌ ها باید لغو شود.
اکنون طرف‌ های اروپایی درخواست کردند به پایتخت کشور های خود بازگردند تا مشورت کنند اما تیم ایرانی با اختیارات کامل در این مذاکرات حضور پیدا کردند و از منافع ملی ما صیانت می‌ کنند همچنین اصول مهم عزت، حکمت و مصلحت را در سیاست خارجی حفظ میکنند.
در دوره گذشته هشت سال مذاکره انجام شد بنابراین طبیعی است که مذاکرات فعلی نیز زمان‌ بر خواهد بود ما در این باره شتابزده عمل نمی‌کنیم، در دولت دوازدهم اعلام می شد هر توافقی بهتر از عدم توافق است، همین موضوع باعث شد که برخی خطا ها در مذاکرات انجام شد و ما را دچار مشکل کرد اما این بار کار سنجیده تر و دقیق تر انجام می شود".
وی در ادامه افزود: "متاسفانه در دولت دوازدهم تمامی اقدامات در کشور به مذاکرات با غرب گره خورده بود حتی مشاهده کردیم که حتی واردات واکسن را نیز وابسته به این موضوع کرده بودند در حالی که با آغاز دولت سیزدهم و فعال عمل کردن رئیس جمهور به طور شخصی توانستیم حجم بالایی از واکسن را با همکاری نهاد های مختلف وارد کنیم برای مثال در مسئله فروش نفت اگر انحصار لغو شود گروه‌ هایی هستند که می‌توانند اقدام به فروش نفت داشته باشند و ما را در این راه یاری کنند.
 سازمان همکاری شانگهای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
تشریح سیاست‌های راهبردی ایران در جهت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای
بسیاری از ایرانیان خارج از کشور و حتی برخی از کشور ها حاضر هستند تا در پروژه‌ های جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌ گذاری کنند، اگر وزرا فعال باشند و زمینه‌ های سرمایه‌گذاری را فراهم کنند بسیاری از اقدامات تسهیل خواهد شد".
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ادامه پیرامون روابط با روسیه بیان کرد: "ما در سازمان همکاری های شانگهای عضو دائم شدیم و این فرصت برای ما فراهم شده تا با کشور های مختلفی که عضو این سازمان هستند از جمله کشور روسیه تعامل بیشتری داشته باشیم.
رابطه سیاسی ایران و روسیه روابطی بسیار خوب است اما از لحاظ اقتصادی متاسفانه در سطحی که انتظار می‌ رود همکاری وجود ندارد و امیدواریم در آینده سطح همکاری‌ های اقتصادی رشد پیدا کند و همانطور که نقشه راهبردی ۲۵ ساله با چین توافق شده با روسیه نیز چنین نقشه راهی را داشته باشیم تا بسیاری از دغدغه های ما بر طرف شده و شرایط بهتری بر کشور حاکم شود.
خوشبختانه مشاهده کردیم که بحث ترانزیت گاز میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان تصویب شد که می‌تواند آثار خوبی را در کشور ایجاد کند، همچنین در زمینه ی فعالیت های اقتصادی با پاکستان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته چرا که این کشور بازار گسترده‌ ای برای محصولات ایرانی دارد.
ناکامی جدید اروپا در مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
آیا عادی سازی روابط تجاری ایران با اروپا ممکن است؟
ما نباید معطل بمانیم که اروپایی ها چه اقداماتی خواهند کرد و یا اقتصاد خود را شرطی کنیم بلکه باید وظیفه خود را انجام دهیم و از ظرفیت‌ های همسایگانمان به بهترین شکل استفاده کنیم".
آقای دکتر سید محمد حسینی ضمن تاکید بر این نکته که قرار است بخش اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فعال شود و وزرا با نگاه اقتصادی عمل کنند اظهار داشت: "در آینده باید نسبت به تمامی کشور ها و موضوعات دیدگاهی نظیر موضوع واکسن وجود داشته باشد که با راه اندازی کمیته‌ ای فعال به سرعت اقدامات لازم برای واردات واکسن انجام شد.
دولت و مجلس هر دو اعتقاد بر گسترش روابط و تعاملات تاکید دارند، یکی از مشکلات ما متاسفانه بحث محصولات کشاورزی هستند که روی دست کشاورزان می ماند و ما نمی‌توانیم آنها را به موقع به بازار های جهانی برسانیم، وزارت جهاد کشاورزی برنامه های خوبی را در این زمینه دارد و در تعاملاتی که انجام شده مقدمات کار فراهم است تا در این زمینه فعال شویم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала