تشریح سیاست‌های راهبردی ایران در جهت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

© sh.eastday.com سازمان همکاری شانگهای
 سازمان همکاری شانگهای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
اشتراک
مخبر: سازمان همکاری شانگهای در راستای ترویج فرهنگ چندجانبه گرایی بین المللی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری در بیستمین نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای ضمن تشریح سیاست‌های راهبردی ایران در جهت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، اظهار داشت که سازمان همکاری شانگهای یک الگوی موفق همکاری راهبردی منطقه ای است.
وی 25 نوامبر (عصر پنجشنبه) در ادامه افزود: سازمان همکاری شانگهای در راستای ترویج فرهنگ چندجانبه گرایی بین المللی است. سازمان همکاری شانگهای با برخورداری از ظرفیت ها و فرصت های وسیع همکاری های چندجانبه می توانند از طریق همکاری و هم اندیشی با یکدیگر، نویدبخش آینده ای روشن برای ملت های منطقه باشند. بر این اساس آمادگی داریم تا فرآیند عضویت کامل در این سازمان را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهیم.
 FATF  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
محدودیت‌های محتمل FATF در بحث مبادلات اقتصادی ایران
بدون تردید، ادامه حمایت کشورهای عضو موجب تسهیل فرآیند عضویت کامل و فعالیت همه جانبه ایران در سازمان همکاری شانگهای خواهد شد. اکنون اعضای سازمان همکاری شانگهای با برخورداری از ظرفیت ها و فرصت های وسیع همکاری های چندجانبه می توانند از طریق همکاری و هم اندیشی با یکدیگر، نویدبخش آینده ای روشن برای ملت های منطقه باشند. ضمن اینکه این قابلیت‌ها، سازمان و اعضای آن را در برابر چالش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی مقاوم می کند.
در همین راستا مزیت های حمل و نقلی و جغرافیایی به واسطه همجواری با دو حوضه آبی دریای خزر و خلیج فارس و امکان بهره گیری کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای از قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای انتقال کالا و انرژی به بازارهای جهانی، یکی از زمینه های سودمند در همکاری های راهبردی بین ایران با سازمان است.
ایجاد خطی امن، پایدار و قابل اتکا در مسیر شمال – جنوب و با استفاده از زیرساخت های فعال در بنادر جنوبی، بویژه بندر اقیانوسی چابهار، جزء سیاست های راهبردی ایران در جهت توسعه همکاری های منطقه ای و نیز گسترش تبادلات تجاری پویا با کشورهای پیرامونی است.
سازمان همکاری شانگهای دارای ساز و کاری به نام " شورای تجاری" است که دبیرخانه آن در مسکو قرار دارد و هدف آن ارتقاء همکاری های اقتصادی و تجاری است از جمله توجه به حوزه های انرژی، حمل و نقل، مخابرات، بانک، آموزش، علم، فناوری نوین، بهداشت و کشاورزی.
چین: همکاری تجاری ما با ایران حقوق بین الملل را نقض نمی کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2021
چین: همکاری تجاری ما با ایران حقوق بین الملل را نقض نمی کند
مایلم در بخش همکاری های تجاری و اقتصادی شانگهای به چند اولویت با توجه به وضعیت پساکرونا که اهمیت مضاعفی دارد اشاره کنم. خوشبختانه در اجلاس سال ۲۰۰۵ نخست وزیران سازمان شانگهای سند تشکیل " اتحادیه بین بانکی" به امضا رسید که هدف اصلی از آن ایجاد سازوکاری برای سرمایه گذاری و ارایه خدمات بانکی برای پروژه هایی است که مورد توافق اعضاست که البته این ابتکار مهم مورد توجه و حمایت ما قرار دارد.
در اجلاس سران سال ۲۰۲۱ راهبرد کوتاه مدت کنسرسیوم تصویب شد که اهداف آن گسترش همکاری در حوزه های اتصالات زیر ساختی، فنآوری، صنایع پیشرفته، کشاورزی و ایجاد زنجیره عرضه کارآمد منطقه ای بیان شد. تقویت این روند به نفع همه اعضا است.
وجود سازوکار "بانک توسعه " و "باشگاه انرژی" در اتحادیه، نشانگر این موضوع مهم است که تقریباً تمامی سازوکارهای موجود در اتحادیه پیش بینی شده است و اراده جمعی اعضا هم برای تحقق این اهداف، است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала