گزارش و تحلیل

داعش خراسان؛ چالشی برای آمریکا و طالبان

© AP Photo / Rahmat Gulداعش خراسان؛ چالشی برای آمریکا و طالبان
داعش خراسان؛ چالشی برای آمریکا و طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
اشتراک
جنگجویان داعش خراسان طالبان را مرتد و قتل آنها را موجه اعلام کردند.
اسپوتنیک، دیمیتری دوبروف خاورشناس و کارشناس مطرح روس در امور سیاسی می نویسد:  مسئولیت حمله تروریستی در فرودگاه کابل ، که منجر به کشته شدن دست کم 170 افغانستانی و 13 سرباز آمریکایی شد، توسط شاخه منطقه ای دولت اسلامی (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) - داعش - خراسان  بر عهده گرفته شد. گفتنی است که خراسان - منطقه ای تاریخی که از شرق ایران تا آسیای مرکزی و هند امتداد داشت و چند کشور مسلمان را متحد کرد.
داعش- خراسان رادیکال ترین گروه اسلام گرا در افغانستان است. این گروه  با تعداد حدود سه هزار نفر مبارز با انگیزه بالا است که به تاکتیک های وحشت کامل پایبند هستند. نه تنها آمریکایی ها و طالبان ، بلکه آژانس های بین المللی، بیمارستان ها ، مدارس دخترانه و ... نیز هدف حملات داعشی های "خراسان" بودند.
برخلاف طالبان ، که یک جنبش اسلامی   کاملاً افغانی است ، داعش خراسان دسته ای از شبکه جهانی داعش است که به اهداف غربی ، بین المللی و بشردوستانه در هر نقطه جهان حمله می کند.
اگر با طالبان تحت شرایطی می توان به توافق رسید ، فرقه خراسان اجازه هیچ گونه سازش را نمی دهد. آنها طالبان را متهم به خیانت به آرمان های جهاد و "توطئه با آمریکایی ها" در هتل های لوکس دوحه می کنند. آنها طالبان را مرتد اعلام کرده که این امر قتل آنها را از نظر قوانین رادیکال اسلامی توجیه می کند. اعضای داعش - خراسان امیدوارند از حملات تروریستی برای جلب نظر اعضای متزلزل طالبان و همچنین جهادگران در سراسر منطقه استفاده کنند.
افغانستان؛ خروج از کابل پایان طولانی ترین جنگ آمریکاست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
گزارش و تحلیل
افغانستان؛ خروج از کابل پایان "طولانی ترین جنگ" آمریکاست
به عقیده اندرو ماینز ، کارشناس برجسته افراط گرایی در دانشگاه جورج واشنگتن ، حملات اخیر در کابل یادآور این است که داعش دارای پتانسیل بی ثبات سازی افغانستان و بی اعتبار شدن طالبان است. به طور رسمی ، داعش - خراسان تابع سازمان اصلی داعش در عراق و سوریه است. در واقع ، آنها افغانستان ، آسیای میانه و شبه قاره هند را حوزه مورد علاقه خود می دانند. آنها مبارزه ای بی رحمانه علیه همه "کافران" و در  افغانستان علیه هزاره ها و سیک های شیعه اعلام کردند.
سوالی که تحلیلگران غربی را به خود جلب می کند این است که چرا طالبان که تمام راههای ورودی به فرودگاه کابل را در کنترل خود داشتند، تروریست ها را به دروازه ها راه دادند؟ شاید این حمله تروریستی به طالبان کمک کرد در چشم غرب به عنوان تنها مانع بر سر راه اسلام گرایان تندرو ظاهر شوند؟
ولی حقایق به گونه ای دیگر است: در سالهای 2016-2020 ، طالبان در ولایت کنر و ننگرهار با واحدهای داعش - خراسان مبارزه شدیدی انجام دادند. این درگیری بین افغان ها بود که طی آن آمریکایی ها از طالبان حمایت کردند. در جریان جنگ ، داعش - خراسان دست کم دو هزار سرباز خود را از دست داد.
اکنون طالبان تلاش می کنند تا از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و به ادامه کمک مالی اهداکنندگان غربی دست یابد. تلویزیون هجره ، یک کانال تلویزیونی نزدیک به طالبان ، نشان می دهد که چگونه رژیم جدید با کمک گشت های متعدد نظم را در خیابان های کابل حفظ می کند. بنابراین ، لحظه حملات تروریستی در کابل بقصد تضعیف موقعیت رهبری طالبان و تامین  حمایت مردم از رادیکال ها بسیار خوب انتخاب شد.
با این وجود ، ارتباط غیرمستقیمی بین طالبان و داعش-خراسان وجود دارد و آن شبکه حقانی است. این شبکه حقانی بود که تعدادی از حملات تروریستی بزرگ را در دوره 2019-2021 سازماندهی کرد ، که در آن طالبان و اعضای داعش-  خراسان نیز شرکت داشتند. سازمان حقانی در مرز با پاکستان مستقر است و توسط سرویس های ویژه پاکستان پشتیبانی می شود. تحلیلگران غربی داعش - خراسان را به عنوان یک جناح جدا شده از "تحریک طالبان پاکستان" می دانند که توسط حامیان ابوبکر البغدادی ایجاد شده است. در هر صورت ، طالبان و داعش خراسان ریشه مشترکی در پاکستان دارند.
بدون تردید، داعش و دسته آن داعش - خراسان در حال حاضر جدی ترین چالش برای دولت طالبان است که مجبور است از غرب حمایت بجوید. علیرغم این واقعیت که جنبش طالبان در بسیاری از کشورها به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، اما در حال حاضر به نفع تمام جامعه جهانی است که طالبان را حاکمان "مشروع" کابل قرار دهند، به این خاطر اول از همه ، کشورهای آسیای میانه با نگرانی به وضعیت افغانستان همسایه نگاه می کنند. 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала