گزارش و تحلیل

افغانستان؛ خروج از کابل پایان "طولانی ترین جنگ" آمریکاست

© REUTERS / Lance Cpl. Nicholas Guevara/U.S. Marine Corpsافغانستان؛ خروج از کابل پایان "طولانی ترین جنگ" آمریکاست
افغانستان؛ خروج از کابل پایان طولانی ترین جنگ آمریکاست  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
اشتراک
یک زن 38 ساله افغان گفت: "بالاخره این جنگ به پایان رسید. این کشور دیگر دلیلی برای جنگیدن ندارد."
اسپوتنیک به نقل از شین هوآ چین می نویسد: ساعت 23:59 30 اوت ، یک هواپیمای ترابری سی - 17 آمریکا که آخرین گروه نیروهای آمریکایی را حمل کرد از باند فرودگاه بین المللی کابل خارج شد. طولانی ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده ، که 20 سال به طول انجامید، با خروج عجولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان به پایان رسید.
قبل از بلند شدن هواپیما مراسمی در فرودگاه برگزار نشد. شبه نظامیان طالبان (یک سازمان تروریستی ممنوع در   روسیه) این رویداد را با شلیک به هوا جشن گرفتند، که بیش از یک ساعت به طول انجامید. متعاقباً ذبیح الله مجاهد نماینده طالبان در شبکه های اجتماعی نوشت: "آخرین اشغالگر آمریکایی از فرودگاه کابل تخلیه شد. کشور ما آزادی و استقلال کامل را به دست آورده است."
در 7 اکتبر 2001 ، ایالات متحده به نام "مبارزه با تروریسم" حمله هوایی به افغانستان انجام داد و جنگی را آغاز نمود. در 30 اوت 2021 ، کنت مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا  در پنتاگون اعلام کرد که خروج ارتش آمریکا از افغانستان به پایان رسیده است و این پایان عملیات نظامی آمریکا در این کشور را نشان می دهد.
دیدگاه وزارت خارجه روسیه درباره خطر تروریسم در افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
دیدگاه وزارت خارجه روسیه درباره خطر تروریسم در افغانستان
در طول این 20 سال ، 2461 سرباز آمریکایی در آن کشور کشته شده و بیش از 20 هزار سرباز آمریکایی زخمی شده است. این عملیات نظامی بیش از 2 تریلیون دلار برای آمریکایی ها هزینه داشت.
رسانه های اصلی بین المللی به اتفاق آرا جنگی را که توسط ایالات متحده آغاز شده بود، "شکست" نامیدند. همانطور که مایکل مک کینلی سفیر سابق ایالات متحده در افغانستان گفت ، سیاست آمریکا در امور داخلی افغانستان و "ملت سازی" به طرز فاجعه باری شکست خورده است.
تخلیه آمریکایی ها از کابل با هرج و مرج کامل همراه بود. صحنه های شلوغی جمعیت در حال تعقیب هواپیماها در باند فرود هواپیما و فیلم های پرت شدن افغان ها از دنده فرود هواپیما هنگام بلند شدن جهان را شوکه کرد.
فرانک والتر اشتاین مایر ، رئیس جمهور آلمان گفت: "صحنه های ناامید کننده در فرودگاه کابل شرمساری بزرگی برای محافل سیاسی غرب است و وضعیت در افغانستان بزرگترین فاجعه انسانی است."
محمدجواد ظریف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.09.2021
ظریف: حقارت آمریکا در افغانستان قاعده است نه استثنا
طی 20 سال اخیر، عملیات نظامی در افغانستان منجر به کشته شدن بیش از 100 هزار غیرنظامی ، بیش از 10 میلیون نفر خانه های خود را از دست داده و پناهنده شده اند و خسارت روزانه 60 میلیون دلار بوده است. بانک جهانی اعلام کرد که اقتصاد این کشور "کاملاً وابسته به کمک های خارجی است"، کمک های مالی به افغانستان در 2020 42.9 درصد از تولید ناخالص داخلی آن کشور را تشکیل داده است. نمایندگان برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد گفتند که ذخایر غذایی این سازمان در افغانستان تقریباً تمام شده است ، بنابراین آنها برای ادامه کمک به مردم نیاز مبرم به منابع مالی دارند. محمد دانشجو ، کارشناس علوم سیاسی افغان گفت: "افغان ها از ایالات متحده بسیار ناامید شده اند زیرا تنها جنگ ، ویرانی و فقر را پشت سر گذاشته است."
چند روز پیش شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای برای رسانه ها خواستار پایان دادن به خشونت در افغانستان و حل مسالمت آمیز درگیری ها از طریق روند آشتی ملی "به رهبری افغان ها" برای بازگرداندن امنیت و قانون و نظم شد.
 
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала