هشدار جدی اتحادیه اروپا به طالبان در افغانستان

© Sputnik / Alex MacNaughtonهشدار جدی اتحادیه اروپا به طالبان در افغانستان
هشدار جدی اتحادیه اروپا به طالبان در افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
اشتراک
در پی پیشروی های سریع نیروهای طالبان در افغانستان و ادعای تازه این گروه در باره تسلط بر استان های بادغیس و هلمند، اتحادیه اروپا به طالبان هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز هشدار داد در صورت به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و به اجرا در آمدن قوانین و شریعت اسلام، حمایت های مالی برلین از کابل قطع خواهد شد.

ادامه پیشروی های طالبان: مرکز ولایت هلمند افغانستان سقوط کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
ادامه پیشروی های طالبان: مرکز ولایت هلمند افغانستان سقوط کرد

ماس گفت که کشورش سالانه ۴۳۰ میلیون یورو (505 میلیون دلار) به افغانستان کمک مالی می کند، اما درصورت به قدرت رسیدن طالبان در این کشور و اجرای قوانین اسلامی، حتی یک سنت هم پرداخت نخواهد کرد.  

با تشدید حملات طالبان به شهرهای افغانستان، سازمان های اطلاعاتی آمریکا پیش بینی کرده اند که نیروهای این گروه تا ۹۰ روز دیگر، کابل پایتخت را تصرف کنند.  

انگلیس روز پنجشنبه هم زمان با پیشروی گسترده نیروهای طالبان در سراسر افغانستان، اعلام کرد که برای تضمین خروج امن دیپلمات ها، نظامیان، شهروندان و تا چهار هزار تن از کارکنان افغان انگلیس از افغانستان، فوری ۶۰۰ نظامی دیگر به این کشور اعزام خواهد کرد.

به نقل  از تارنمای روزنامه گاردین؛ بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت که کشورش قصد دارد مکان سفارتخانه اش را در کابل از حومه منطقه سبز به محل بالقوه امن تری نزدیک به مرکز پایتخت انتقال دهد.

ایالات متحده و دیگر دولت های غربی به علت نگرانی ها از پیشروی های طالبان و تصرف قندهار و هرات دومین و سومین شهر بزرگ این کشور، اجرای طرح های بیرون بردن کارکنان سفارتخانه هایشان از از افغانستان تسریع می کنند.   

گاردین افزود: طالبان همراه با سقوط پی در پی مراکز استان های افغانستان در هفت روز گذشته، با تشکیل سرپلی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری کابل و پیشروی سریع به سوی این شهر، آن را از بقیه افغانستان جدا کرده اند.  

توافق بین آمریکا و طالبان در فوریه سال ۲۰۲۰ (بهمن ماه ۱۳۹۸) در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا، منعقد شد. جو بایدن رییس جمهوری کنونی آمریکا، در آوریل سال جاری اعلام کرد که کشورش تا ۲۰ شهریور ماه برابر با بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در این کشور، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند و پایان مأموریت نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور ماه) اعلام کرد.

نماینده کنگره امریکا خواستار استعفای خلیلزاد شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
نماینده کنگره امریکا خواستار استعفای خلیلزاد شد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تازگی نوشت: آمریکا نگران سقوط احتمالی کامل کابل بین یک تا سه ماه دیگر است. شرایط افغانستان از ماه ژوئن و پس از آغاز خروج نیروهای آمریکایی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا سقوط احتمالی کابل را در ۶ تا ۱۲ ماه آینده بدست نیروهای طالبان پیش بینی کرده بودند، بحرانی تر است.

بایدن به رغم پیشروی های طالبان در افغانستان اعلام کرد  از تصمیم خود برای بیرون بردن نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست و با بیان اینکه واشنگتن در ۲۰ سال گذشته بیش از یک تریلیون دلار در آنجا هزینه و بیش از ۳۰۰ هزار نیروی نظامی و امنیتی افغان را آموزش داده و به تجهیزات امروزین مجهز کرده، تاکید کرد سران افغانستان باید متحد شده و گرد هم بیایند و برای خود و ملتشان بجنگند.

به نوشته تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز، ترامپ از سیاست بایدن رییس جمهوری کنونی کشورش درباره نحوه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان انتقاد کرد و گفت که اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تقلبی صورت نمی گرفت و اکنون رئیس جمهوری بودم، جهان متوجه می شد که خروج ما از افغانستان مشروط می بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала