گزارش و تحلیل

آمریکایی ها در جریانات اخیر افغانستان دخیل هستند

© Sputnik / Stringer  /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکاییها در جریانات اخیر افغانستان دخیل هستند
آمریکاییها در جریانات اخیر افغانستان دخیل هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
اشتراک
از ۱۹۹۶ تا کنون طالبان در افغانستان حضور دارد حضوری که هر چند سال یکبار پررنگ تر از قبل نمایان می شود اکنون طالبان با پیشروی و تصرف شهرهای افغانستان بار دیگر پیام حضور میدهد.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به بهانه مبارزه با طالبان نزدیک به ۲۰ سال در این کشور نیروی نظامی مستقر کرد و عملا افغانستان را مورد استعمار قرار داد، اکنون نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شده اند اما طالبان کماکان در آن جولان می دهد.

سازمان ملل هنوز در فکر خارج کردن کارکنان خود از افغانستان نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
سازمان ملل هنوز در فکر خارج کردن کارکنان خود از افغانستان نیست

ابراهیم عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: آمریکایی‌ها اساساً به کشورهایی که وارد شدند عمدتاً تحت عناوین مبارزه با تروریسم یا مبارزه با ناقضین حقوق بشر صورت گرفته اما آنها هیچگاه بر مبنای اهدافی که از ابتدا اعلام کردند اقدام نکردند و همیشه برای اقدامی سلطه جویانه و به منظور تصرف منابع، ذخایر و ظرفیت های اقتصادی کشور ها بهانه هایی را می تراشد و بر مبنای آنها وارد این کشور ها می شوند.

 افغانستان از جمله کشورهایی بود که آمریکا و همپیمانانش به بهانه مقابله با تروریسم وارد آن شدند و علیرغم اینکه در طول این سال‌ها از همه ظرفیت‌های اقتصادی، معدنی و فرصت‌های در اختیار آنها در افغانستان استفاده کردند هیچگونه کمکی به مردم افغانستان در تامین امنیت انجام ندادند این که امروز نیز ادعا می کنند ۳۵۰ هزار نیروی افغان را برای تامین امنیت افغانستان تعلیم و آموزش دادیم دروغی بیش نیست آنچه امروز شاهدش هستیم این است که آمریکایی‌ ها چون اخراج مفتضحانه ای که از افغانستان داشتند به این شعارهای توخالی روی آورده اند.

اساساً آمریکایی‌ ها جز سلطه گرایی، ظلم، زورگویی و اجحاف در حق ملت ها هیچ دستاوردی در حضور آنها در هیچ یک از کشورهای دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه نبوده.

وی در ادامه افزود: فروپاشی هر روزه ایالت‌ های مختلف افغانستان گویای این است که آمریکایی‌ ها خود با اقداماتی که امروز در افغانستان شاهد هستیم همراهی میکنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها همواره حیله گر بودند و به دخالت در منطقه می‌پرداختند کشورهای منطقه نیز نباید به حیله ها و شعارهای آمریکایی‌ها توجه کنند.

کشورهای منطقه بهترین ظرفیت را برای تامین امنیت منطقه دارند، هم افزایی و همکاری با یکدیگر می تواند تامین کننده نیازهای کشورهای منطقه باشد.

لازم است تمام کشورها با یک رویکرد هوشمندانه از اقدامات سلطه جویانه ی نظام سلطه در منطقه  جلوگیری کنند و جلوی هر اقدام منفعت طلبانه آمریکایی‌ها را بگیرند.

هیئت طالبان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
طالبان: ما از رویکرد صلح آمیز برای حل و فصل اوضاع افغانستان پیروی می کنیم

مرزهای غربی افغانستان با ایران همسایه است و حضور طالبان در شهرهای غربی افغانستان احتمال ایجاد ناامنی در مرزهای شرقی ایران را می دهد، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه توان و همه قوا از امنیت خود و مرز های خود چه فیزیکی و چه عقیدتی دفاع می کند.

بدون‌ شک نیرو های مسلح ما با بهره گیری از همه ظرفیت های مادی و معنوی اجازه کوچکترین تعرضی به مرز های کشور و ایجاد ناامنی را نخواهند داد، تحولات افغانستان به طور دائم در حال رصد شدن است البته اعتقاد ما این است که مسائل افغانستان باید در گفتگوهای بین الافغانی پیگیری و حل و فصل شود.

دخالت ابرقدرتها به ویژه آمریکایی‌ ها نابجا است و آنها باید خود را از دخالت در امور این کشور دور کنند، سرنوشت افغانستان باید توسط مردم این کشور تعیین شود و ایران اسلامی با هر اقدامی که بخواهد موجبات ناامنی در منطقه شود به شدت برخورد می‌کند.

وی در ادامه پیرامون ورود مهاجران افغان به ایران افزود: این که ما تاکنون اقدامات انسان دوستانه ای را بر اساس تعالیم اسلامی وظیفه خود می‌دانیم و به اجرا می گذاریم بحث جدایی است اما به طور قطع و یقین جمهوری اسلامی ایران این قدرت، قابلیت و توان را دارد که اجازه ورود اتباع بیگانه را ندهد اما اقدامات انسان دوستانه و برخاسته از آموزه‌های دینی ما بحثی کاملاً جدا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала