چرا همه سهمیه به برندهای خارجی اختصاص پیدا کرد؟

CC0 / / مد کفش و لباس
مد کفش و لباس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.08.2021
اشتراک
کارشناس: بهترین برندهای ایرانی پشت در مال‌ها ماندند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اظهار داشت که در مقطعی بهترین برندهای داخلی پشت در مال‌ها ماندند و همه سهمیه به برندهای خارجی اختصاص پیدا کرد.

وی در ادامه افزود: «اگر دولت پای کار باشد امکان سه برابر شدن ظرفیت تولید و اشتغال در صنعت پوشاک وجود دارد. این هشت سال به دو قسمت تقسیم می‌شود. بخش اول از سال ۱۳۹۲ تا  ۱۳۹۷ و دوره دوم بعد از سال  ۱۳۹۷ شامل تحریم و کرونا بود که اثرات اقدامات دولت طی این مدت تا سال ها بر صنعت پوشاک خواهد ماند. 

ماسک تشخیص کرونا تولید شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2021
ماسک تشخیص کرونا تولید شد

دولت برنامه‌ای برای تولید و نظارت بر برندهای خارجی نداشت. همه جای دنیا بخشی از مراکز تجاری یا مال‌ها به برندهای داخلی تعلق می گیرد، اما در ایران شاهد بودیم که بهترین برندهای داخلی پشت در مرکز تجاری می‌ماندند. البته در حال حاضر این موضوع تا حدودی برطرف و شرایط ورود برند ایرانی هم فراهم شده است. 

هیچ وقت شاهد توسعه تولید و برنامه‌ریزی در صنعت پوشاک نبودیم و فقط جلسات و کارگروه‌های  بی‌نتیجه برگزار شده است. اما صنعت پوشاک سرشار از ظرفیت است. با این حال طی سال‌های اخیر مزیت‌های رقابتی این صنعت در بخش مواد اولیه با محدودیت واردات، حامل‌های انرژی با قطع برق و قدرت خرید مردم با گرانی از بین رفته است.

تولید ماسک از سوی اصناف و با پشتیبانی و ساماندهی بسیج اصناف در مقطعی به ۱۸ میلیون عدد در روز رسیده بود. اما بعد از مدتی مواد اولیه در گمرک ماند و بعد کالای درجه چندم خارجی قاچاق به طور گسترده وارد کشور شد. همچنین به تولیدکنندگان اجازه صادرات ندادند و ماسک روی دست آنها ماند. بنابراین تولید ماسک بخش خصوصی در حال حاضر تقریباً متوقف شده و ماسک‌های موجود در بازار تولید اشخاص خاص است. این در حالی است که توان پوشش همه بازارهای منطقه‌ای در کشور وجود داشت». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала