گزارش و تحلیل

رمزارزها می توانند برای ایران فرصت باشد نه تهدید

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر رمزارزها می توانند برای ایران فرصت باشد نه تهدید
رمزارزها می توانند برای ایران فرصت باشد نه تهدید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
اشتراک
اگر مدیریت صحیحی وجود داشته باشد می توان از رمزارزها به عنوان فرصتی برای مقابله با تحریم ها بهره برد.

اسپوتنیک - علیرغم همه حرف و حدیث ها درباره رمزارزها که بیشتر به انتقاد درباره مصرف بالای برق آنها می گذرد اما در شرایط موجود ایران می توان گفت اگر مدیریت صحیحی وجود داشته باشد قطعا می توان از رمزارزها به عنوان فرصتی برای مقابله با تحریم ها بهره برد.

تا همین چند سال پیش بزرگترین نفرین برای ایرانی ها فروش نفت خام بود.

دولت ها چون به راحتی می توانستند با فروش نفت خام درآمد کسب کنند و آن را به دلخواه خود خرج کنند خود را ملزم به پاسخگویی و تلاش برای کسب درآمد نمی دانستند و عموما همه برنامه های دولت ها چه قبل چه بعد از انقلاب این بود که خوب این درآمد باد آورده را چگونه هزینه کنند.

این در حالی است که در اکثر کشورهای به قول معروف پیشرفته جهان هم وغم دولت ها مبنی بر آن است که سیاست گذاری های مناسب انجام دهند تا کسب و کارها بچرخد و دولت بتواند از درآمد مالیات هزینه های خود را تامین کند.

معمولا هم در چنین شرایطی همه ساختار اداری و سیاسی و حتی نظامی کشور خود را در خدمت اقتصاد می داند چون اگر اقتصاد نچرخد حتی از سیاستمداران گرفته تا سربازان هیچ کدام سر ماه حقوق نخواهند داشت.

به همین دلیل هم هست که می بینیم بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده برای حفظ و تامین منافع اقتصادی خود حاضر می باشند که به کشورهای دیگر لشکر کشی کنند و جنگ به پا کنند تا مبادا منافع تجار و بازگانان و کارخانه های آنها به خطر بیافتد.

جنگ رمزارز در ایران: آیا استخراج کنندگان رمزارز می‌توانند در برابر این تابستان داغ ممنوعیت‌ها مقاومت کنند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2021
گزارش و تحلیل
جنگ رمزارز در ایران: آیا ماینرهای رمزارز می‌ توانند در برابر این تابستان داغ ممنوعیت‌ها مقاومت کنند؟

حتی به صورتی تاریخی هم مشاهده می کنیم که همین هم بوده.

در حالی که فرهنگ فکری سیاسی عموم کشورهایی که امروزه به عنوان کشورهای جهان سوم تلقی می شوند لشکر کشی و تصرف کشورهای دیگر برای ارضای غرور و اقتدار و سلطه شاهان بر دیگر انسان ها بوده، فرهنگ سیاسی کشورهایی که امروزه به عنوان جهان اول از آنها یاد می شود این بوده که برای تامین خطوط ارتباطی و یا تجاری و یا اقتصادی خود لشکر کشی کنند.

دیپلماسی آنها نیز همیشه وابسته به منافع اقتصادی و تجاری شان بوده و هست.

حتی جنگ های اول و دوم جهانی هم علیرغم همه حرف هایی که درباره اختلافات فکری و ایدئولوژیک جبهه های مختلف درگیر در این جنگ مطرح می گردد، به این دلیل بوده که کشورهای درگیر برای توسعه نفوذ اقتصادی خود در جهان با هم درگیر بودند، و هنوز هم هستند.

حتی شاید اگر با تامل به همین برجام که ما با 1+5 امضا کردیم دقت کنیم، اصلی ترین دلیل اینکه آمریکایی ها آن را به هم زدند این بود که آنها به دنبال بازگرداندن منافع اقتصادی خود در رابطه با ایران بودند و دیدند که دیگر رقبای آنها از جمله اروپایی ها به ایران یورش بردند و قرارداد های اقتصادی کذایی امضا کردند در حالی که سر کمپانی های آمریکایی بی کلاه ماند.

همین الآن هم اگر آمریکایی ها مطمئن شوند که منافع اقتصادی آنها در ایران تامین خواهد شد با یا بدون برجام بسیاری از تحریمها را لغو خواهند کرد تا تجارت آنها با ایران بچرخد.

در واقع لب کلام آمریکایی ها در بحث تحریم ها این است که اگر منافعی برای آمریکایی ها نباشد پس دیگران هم حق ندارند منافعی داشته باشند.

به هر صورت ایران امروزه ذیل شدید ترین تحریم ها قرار دارد و یکی از راهکار هایی که می تواند از طریق آن این تحریم ها را دور بزند بحث تولید رمزارزها می باشد.

ارزهایی که نیاز به برق زیاد و انرژی دارند ولی پس از اینکه به دست می آیند مانند دلار آمریکا قابل ردیابی نیستند تا آمریکایی ها و یا کشورهای دشمن ایران بتوانند آنها را یک جا بلوکه کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری ایران: استخراج رمزارز ممنوع و خلاف است   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2021
رییس دفتر رییس جمهوری ایران: استخراج رمزارز ممنوع و خلاف است

اگر یک مدیریت صحیح وجود داشته باشد هرچه سریعتر باید تاسیسات زیربنایی تولید برق در ایران گسترش یابد و از برق حرارتی گرفته تا پنل های خورشیدی تا حتی نیروگاه های برق آبی و ... در جایجای ایران احداث گردد و این انرژی خدادادی تبدیل به برق گردد و بالطبع برق تبدیل به رمز ارز.

البته این نکته بسیار مهم است که هدف باید تامین منافع عمومی کشور باشد نه منافع برخی اشخاص یا جناح ها یا باند ها و قیمت یا هزینه برق مورد نیاز مصارف تولید رمزارز نباید همانند برقی که برای مصارف شهری تامین می گردد حساب شود.

منظور از این عبارت اخیر این است که دولت نباید برق را به قیمت دولتی در اختیار تولید کنندگان رمز ارز قرار دهد بلکه باید قیمت آن برق را بر اساس قیمت جهانی آن محاسبه کند و در اختیار تولید کنندگان رمزارز قرار دهد و آنوقت هم تولید کنندگان رمز ارز سود می برند هم کشور.

چه اشکالی دارد که اصلا ما به تولید کننده اول رمز ارز در جهان تبدیل شویم؟

وقتی که برق را به قیمت واقعی آن وحتی با احتساب سود برای تولید کنندگان بفروشیم یعنی ما نفتی را که قبلا به صورت خام به کشورهای دیگر می فروختیم در بالاترین سطح به ارزش واقعی و افزوده رسانده ایم و فروخته ایم و سود کلان هم برده ایم.

همچنین در صورتی که فروش برق سود آور باشد بسیاری از شرکت های خصوصی هم وارد کار می شوند و با احداث نیروگاه های تولید برق مثلا احداث مزارع پنل های خورشیدی عظیم تولید برق در زمین هایی که امروزه عموما بایر و بلا استفاده به حساب می آید و یا در صحراها و کویر های بزرگی که ایران دارد برق پاک تولید کنند و آن را برای تولید رمز ارز استفاده کنند.

با توجه به توانمندی فنی و مهندسی و خدادادی ای که ایران دارد می توان با اطمینان گفت ایران نه فقط توانمندی آن را دارد که به قطب اول تولید کننده رمزارز در جهان تبدیل شود بلکه به قطب اول تولید انرژی در منطقه نیز تبدیل شود و با فروش برق و انرژی به کشورهای همجوار چند برابر در آمد نفتی ای که قبلا کسب می کرده به دست آورد و حتی اگر آمریکایی ها بیاید و تحریم های نفتی ایران را بردارند دولت ایران نیاز پیدا نکند که نفت خام صادر کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала