گزارش و تحلیل

مصاحبه خبرگزاری اسپوتنیک با محسن مهرعلیزاده

© Photo / Tasnim News Agency / cropped photoمصاحبه خبرگزاری اسپوتنیک با محسن مهرعلیزاده
مصاحبه خبرگزاری اسپوتنیک با محسن مهرعلیزاده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به سوالات خبرنگار اسپوتنیک درباره برنامه های آینده اش پاسخ داد.

در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، برنامه های آینده جنابعالی در زمینه سیاست خارجی چیست؟
ما برای ارتباط با دنیا هیچ محدودیت و معذوریتی نداریم، در دولت من روابط خارجی و ارتباط فنی، سیاسی و دیپلماتیک در خدمت منافع ملی و توسعه تکنینکی و سرمایه گذاری برای تولید و تقویت زیر ساخت های صنعتی خواهد بود. در دولت من با حفظ استقلال کشور و ذیل تعریف منافع ملی، روابط خارجی تعریف می‌شود. برنامه مشخص من برای سیاست خارجی تلاش برای محو شدن تنش و تعامل برای تقویت روابط اقتصادی و فناوری و تلاش برای عادی سازی روابط مالی ایران با دنیا خواهد بود. در این رهگذر تمرکز و اولویت من رفع کدورت‌های بی اهمیت یا کم اهمیت با برخی از کشورهای اسلامی منطقه و گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه و در مرحله بعد ارتقا روابط با کشورهای دوست و برادر در آسیای میانه، قفقاز و کشورهای اسلامی در سراسر جهان خواهد بود. تلاش خواهیم کرد و رویه ای را پیش خواهیم گرفت که همه بتوانیم از ظرفیت بالای اقتصادی، فرهنگی و تکنیکی موجود در این مناطق بیشترین بهره را ببریم.

اگر در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شويد، آیا مذاکرات وين برای بازگشت ايران وامريكا به برجام را ادامه خواهید داد و آیا فکر می کنید مذاکره با غرب و برجام برای جمهوری اسلامی ایران مفید است؟

لاریجانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2021
لاریجانی با کاندیدا شدن، مرتکب چه گناهی شده است؟

تلاش های ارزشمند وزیر خارجه ما در 8 سال گذشته برای کاهش تنش با جهان بر کسی پوشیده نیست. شما شاهد بودید بعد از توافق برجام و در نیمه دوم دولت اول روحانی دو اتفاق مهم افتاد. اولا نتیجه عملکرد سیاست خارجی دولت های نهم و دهم که صدور قطعنامه های متعدد تحریمی و تهدیدی علیه ایران در شورای امنیت بود بی اثر شد. ما ذیل فصل 7 منشور ملل متحد که در آن حمله نظامی به ایران مشروعیت می‌یافت، رفتیم. لذا برجام این تهدید را منتفی کرد و طی مذاکراتی طولانی در مقابل 6 قدرت بین‌المللی هم فعالیت های هسته‌ای صلح آمیز ما مورد شناسایی قرار گرفت و هم از یک جنگ احتمالی جلوگیری کردیم.
دومین نتیجه برجام بهبود وضعیت اقتصادی و آزاد شدن منابع مالی ایران بود. شرکت های بین المللی انگیزه و امنیت خاطر یافتند که در ایران سرمایه گذاری کنند. شتاب صعودی تورم مقداری آرام گرفت و قیمت ارزهای خارجی نیز به همین شکل. گر چه عوامل متعدد خارجی و داخلی برجام را بی فرجام کرد ولی کسی نمی تواند منکر اثرگذاری تعامل که از دل مذاکره بیرون می‌آید، شود.

یقینا در صورتی که مذاکرات وین تا قبل از دولت سیزدهم به نتیجه نرسد، در دولت من با تعاملی که در سطوح بالای نظام خواهیم داشت، مذاکرات وین و کلا بحث روابط خارجی با دنیا را برای همیشه به نقطه محکم و قابل اتکایی هدایت خواهیم کرد.

در صورت پیروزی در انتخابات، آیا مانند دولت قبل به تقویت روابط ايران با روسیه ادامه خواهید داد و آیا برای اصلاح روابط با عربستان سعودی پیش خواهید رفت؟

روابط و تعامل با دنیا جزء برنامه های دولت من خواهد بود که روسیه هم در همین معادله قرار می گیرد و استثنایی وجود ندارد. قطعا کشورهایی که در دوران سخت در کنار ما بودند، فراموش نمی شوند. همان گونه که بخشی از نیازهای تجاری، بازرگانی، اقتصادی و تکنیکی ما ممکن است در روابط غرب یا شرق تکمیل شود، به تبع روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با کشوری مثل روسیه نیز برای مهم است و با حفظ استقلال و منافع ملی از ظرفیت های متقابل بهره مندی لازم صورت می گیرد.

انتظار دارید میزان مشارکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری ايران چگونه باشد و آیا انتظار پیروزی در این انتخابات را دارید؟

مردم نسبت به صندوق رای در سالیان گذشته ناامید شده اند زیرا آن ها انتخاب می کردند ولی انتظاراتشان و مطالباتشان جاری نمی شد. همه این مسئله به خاطر شخص منتخب نبود بلکه نهادها و طیف های قدرتمندی موازی با دولت وجود دارند که برای خود حوزه نفوذ و منافع خاصی تعریف کرده اند که مانع تحقق شعارها و برنامه های مدیران می شود. البته بخش زیادی از عدم توفیق روسای جمهور قبلی هم بی توجهی به رانت ها و فسادها و کلونی هایی است که در اطراف سازمان های دولتی شکل می گیرد. به همین دلیل این ناامیدی مستولی شده است. در این انتخابات صفر تا صد سوابق و فعالیت های صنعتی، اقتصادی، تجاری و اجرایی خود را به مدرم ارائه می دهم، معضلات و مشکلات و کاستی های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، محیط زیستی و سیاست خارجی را بیان می کنم و راه حل ها و برنامه هایی نیز برای برون رفت از آن در اختیار مردم عزیز می گذارم. با وجود جو حاکم بر افکار عمومی مبنی بر کاهش مشارکت، معتقدم مردم در روز موعود گزینه خود را با توجه به مولفه های ذکر شده، انتخاب خواهند کرد. به همین دلیل امیدوارم سطحی از مشارکت قابل اتکا و قابل قبول در 28 خرداد شکل بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала