گزارش و تحلیل

مین گذاری های ترامپ برای بایدن

© REUTERS / Carlos Barriaمین گذاری های ترامپ برای بایدن
مین گذاری های ترامپ برای بایدن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظاهرا تیم آقای ترامپ تلاش دارد تا آخرین لحظه ممکن مین هایی را سر راه بایدن بگذارد تا او نتواند سریع مشکلات آمریکا را حل کند .

در حالی که آقای ترامپ و خانواده اش باید این روزها در حال جمع و جور کردن اثباب و اساسیه برای تخلیه کاخ سفید باشند اما ظاهرا تیم آقای ترامپ تلاش دارد تا آخرین لحظه ممکن مین هایی را سر راه بایدن بگذارد تا او نتواند سریع مشکلات آمریکا را حل کند و تا به خود بجنبد چهارسال دوره ریاست جمهوری اش تمام شده باشد.

ایوانکا ترامپ در مراسم تحلیف بایدن شرکت می کند - اسپوتنیک ایران
ایوانکا ترامپ در مراسم تحلیف بایدن شرکت می کند

احتمالا هم هدف این است که طی این چهارسال آقای ترامپ یا فردی از تیم او مانند دختر و یا داماد اش یا حتی وزیر خارجه اش آقای پمپئو برای دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا کاندیدا شوند و امیدوار هستند با پشتوانه آرای موجود در دست ترامپ انتخابات بعدی را ببرند.

به هر حال امری که برای همه محرز است این می باشد که آقای ترامپ حدود 74 ملیون رای وفادار دارد در حالی که آقای بایدن 78 ملیون رای خاکستری دارد که اکثرا به دلیل نفرت از ترامپ به او داده شده و نه علاقه به بایدن.

با این شرایط قطعا آقای بایدن راه بسیار سختی را در پیش خواهد داشت چون بسیاری از قوانین و مقررات با پیچیدگی ها و ریزه کاری هایی وضع شده که پیدا کردن آنها شاید مدت ها وقت بخواهد وبا توجه به اینکه ترامپ تیم بایدن را از اخبار و مطالب طبقه بندی شده محروم کرده قطعا مستقر شدن تیم بایدن در دولت آمریکا خود مدتی وقت نیاز خواهد داشت که قطعا به ضرر آقای بایدن خواهد بود.

اگر این یک هفته بگذرد و ترامپ بدون هیچ مشکل و یا غافلگیری غیر مترقبه ای حکومت را به بایدن منتقل کند می توان پیش بینی کرد که بعدها جنگ های سیاسی متعددی درون آمریکا بروز خواهد کرد.

از یک طرف برخی سیاستمداران کهنه کار تلاش خواهند کرد تا شرایطی ایجاد کنند ترامپ نتواند مجددا به عرصه سیاست آمریکا برگردد و از طرف دیگر ترامپ و همسویانش تلاش خواهند کرد هر جور شده در قبال هر اقدام بایدن سنگ اندازی کنند.

تبعات اقدامات دیوانه ی ماجراجویی به نام ترامپ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تبعات اقدامات دیوانه ی ماجراجویی به نام ترامپ

این ماجرا به عرصه داخلی آمریکا محصور نشده و مشاهده می شود حتی در عرصه سیاست خارجی هم تیم ترامپ سریعا در تلاش است اقداماتی انجام دهد که دست بایدن را ببندد.

مانند اینکه به زور مراسم آشتی کنان میان قطر و عربستان راه انداخت و یا اینکه هر تحریم غیر هسته ای که ممکن است بر علیه ایران وضع کند و یا اینکه انصار الله یمن را ذیل گروههای تروریستی آمریکا قرار دهد یا محدودیت ارتباط سیاست مداران آمریکایی با تایوان را بردارد یا سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کرد یا ...

همه اینها نمونه هایی از سنگ هایی هستند که تیم ترامپ به سرعت تلاش دارد جلو پای بایدن قرار دهد و حتی برخی فراتر می روند و متصور هستند که ممکن است طی این یک هفته باقیمانده یکی دو جنگ هم برای آمریکا تامین کنند تا بایدن با ورود به کاخ سفید درگیر حل وفصل کردن جنگ از یکسو و برداشتن سنگ های داخلی و خارجی از سوی دیگر شود.

برخی باور دارند اولین کاری که بایدن برای سیاست خارجی باید انجام دهد بازگرداندن اعتماد به آمریکا می باشد که پشتوانه آن بازگشت آمریکا به معاهدات بین المللی که از آن خارج شده است، منظور فقط توافق هسته ای با ایران نیست.

اما آیا همین بازگشت کافی است؟

امروزه دیگر چشم همه ترسیده و کل جهان واهمه آن را دارند که اگر دوباره ترامپیسم به آمریکا برگردد چه خواهد شد؟
یعنی آیا می شود پذیرفت با تغییر هر رئیس جمهوری در آمریکا این کشور در باره تعهدات بین المللی اش تجدید نظر کند؟
اگر اینگونه باشد پس دیگر کشورهای جهان هم حق آن را باید داشته باشند تا موضع خود را در قبال تعهدات بین المللی شان وابسته به شرایط سیاسی شان کنند و آنوقت دیگر سنگ روی سنگ در معادلات بین المللی بند نمی شود.

البته شرایط فعلا آنچنان که آقای ترامپ تلاش داشت رقم بزند پیش نرفته و با توجه به اینکه دمکرات ها موفق شده اند هم دولت هم مجلس و هم سنا را در اختیار داشته باشند این فرصت در قبال بایدن وجود دارد که قوانینی در آمریکا تصویب کند که دست هر رییس جمهوری بعدی را در بدعهدی به تعهدات بین المللی آمریکا کوتاه کند.

به عنوان مثال اگر واقعا نسبت به ایران حسن نیت دارد همه تحریم های آمریکا بر علیه ایران را ابطال کند و کنگره هم تصویب کند که همه تحریم های قبلی آمریکا بر علیه ایران کأن لم یکن هستند.

بدیهی است که در چنین شرایطی شاید ایرانی ها هم واکنش بسیار مثبت به رویکرد بایدن نشان دهند و بسیاری از اختلافات فیما بین از کانال دیپلماتیک حل و فصل گردد.

همین می تواند الگویی باشد که بایدن می تواند در قبال دیگر کشورهای جهان اتخاذ کند.

اما سوال اصلی شاید این باشد که آیا بایدن حاضر خواهد بود چنین کاری انجام دهد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала