اعلام جزئیات طرح مجلس ایران موسوم به "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها"

© AFP 2023 / Behrouz Mehriاعلام جزئیات طرح مجلس ایران موسوم به "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها"
اعلام جزئیات طرح مجلس ایران موسوم به اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران جزئیات طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" را تشریح نمود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در تشریح جزئیات طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" که دو فوریت آن در جلسه علنی امروز مجلس به تصویب رسید، بیان داشت: این طرح ابعاد مختلفی دارد که می‌توانم به تقویت صنعت هسته‌ای و اعمال محدودیت‌های نظارتی به منظور آنکه در محاسبات راهبردی طرف مقابل تغییر ایجاد کرده و آنها را به این نتیجه برسانیم که روند اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی باید تغییر کند اشاره کنم؛ این در حالی است که در پی ترور شهید فخری‌زاده نمایندگان مجلس به این تصمیم رسیدند که بایستی مجلس اقدام واکنشی در این باره داشته باشد.

قالیباف: قفل ‌های صنعت هسته ‌ای ایران باز خواهد شد - اسپوتنیک ایران
قالیباف: قفل ‌های صنعت هسته ‌ای ایران باز خواهد شد

عمویی تصریح کرد: از جمله ایده‌ها و پیشنهاد‌ات نمایندگان در این باره آن بود که می‌توانیم در رویه‌های داخلی مجلس برای سرعت‌بخشی به کار، طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها به دو فوریت ارتقاء پیدا کرده و همین طور نمایندگان پیشنهاد‌ات مختلفی در باره حوزه‌های نظارتی داشتند که این پیشنهاد‌ات می‌تواند ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده در اختیار کمیسیون امنیت قرار بگیرد و وقتی هم در سامانه صحن علنی مجلس بارگذاری شود، نمایندگان می‌توانند پیشنهاد‌ات مربوط به این موضوع را در آنجا درج کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اظهار داشت: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اولا خواستار آن هستیم که غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در کشور احیا شده و نسل جدید سانتریفیوژهای IR۶ و IR۸ مورد استفاده قرار گیرد، ضمن این که یک رآکتور آب سنگین مشابه رآکتور سابق اراک از طرف سازمان انرژی اتمی مورد طراحی قرار گیرد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی بر اساس طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مکلف شده است که کارخانه اورانیوم فلزی در اصفهان راه اندازی کند، ضمن این که در حوزه هسته‌ای هم افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح پایین را دنبال کند.

نیویورک تایمز: اسرائیل به عملیاتش علیه برنامه اتمی ایران ادامه خواهد داد - اسپوتنیک ایران
نیویورک تایمز: اسرائیل به عملیاتش علیه برنامه اتمی ایران ادامه خواهد داد

عمویی گفت: در حوزه نظارتی هم در حال بررسی موضوع هستیم و پیشنهاد‌ات مختلفی به کمیسیون رسیده که می‌توانم به موضوع ایجاد محدودیت‌های نظارتی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کنم؛ در همین راستا نمایندگان مجلس خواستار آن بودند در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش در اقتصادی پاسخ ندهد و فروش نفت جمهوری اسلامی به وضعیت عادی و رضایت بخش نرسد و یا تبادلات بانکی جمهوری اسلامی ایران به موقعیت عادی و رضایت بخش نرسد، محدودیت‌های دسترسی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبتنی بر پروتکل الحاقی در نظر گرفته شده و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

شایان ذکر است که بیست و هفتم نوامبر رجا نیوز در گزارشی از ترور محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی ایران در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) خبر داد. پس از آن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء محسن فخری‌زاده موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. طرف ایرانی دست داشتن اسرائیل در این ترور را تایید می‌کند و از سایر کشورها می‌خواهد که این عمل اسرئیل را محکوم کنند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала