گزارش و تحلیل

نیاز به یک موضع گیری جهانی درباره عربستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / نیاز به یک موضع گیری جهانی درباره عربستان
نیاز به یک موضع گیری جهانی درباره عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته باز هم ملک سلمان خواستان موضع گیری جهانی در باره ایران شد در حالی که واقعیت امر این است که ریشه بخش اعظم مشکلات جهان عرب و جهان اسلام دیدگاه های افراطی سعودی است و نه ایران.

اسپوتنیک - از زمانی که برای اولین بار حدود دویست سال پیش اولین خاندان سعودی با اتحاد با وهابی ها اعلام موجودیت کرد این خاندان تلاش کرد باعبور از عراق به ایران برسد و ایرانی ها را قتل عام کند و تا به امروز سعودی ها دست از رویای سابق خود بر نداشته اند.

پادشاه عربستان خواستار «موضع‌گیری قاطع» جامعه جهانی در قبال ایران شد  - اسپوتنیک ایران
پادشاه عربستان خواستار «موضع‌گیری قاطع» جامعه جهانی در قبال ایران شد

آنها همچنین در همان زمان چشم به سرنگونی دولت عثمانی و اشغال کل شبه جزیره عرب ویمن و مصر داشتند و تا به امروز هم دست از رویاهای خود بر نداشته اند.

آنها از همان زمان به دنبال احیای افکار تکفیری ابن تیمیه بودند و همان تفکر ها امروزه نیز ملاک عمل آنها می باشد.

همه اسناد تاریخی نشان می دهد که خاندان سعودی با حمایت انگلیسی ها برای ایجاد تفرقه میان اعراب و مسلمانان به قدرت رسیدند و اولین اقدامی که خاندان سعودی برداشتند حمله به شریف حسین (جد بزرگ ملک عبد الله اردن) بود تا وی نتواند دولت عربی واحد را که قرار بود با توافق با انگلیسی ها راه اندازی شود را به هم بزند.

در واقع انگلیسی ها همزمان هم پشت پرده با سعودی ها ساخته بودند و هم با شریف حسین و این دو را به جان هم انداختند تا اهداف شوم خود در منطقه را پیاده کنند.

از تاریخ قدیم هم که بگذریم در تاریخ نوین هم مشاهده می کنیم عربستان سعودی از هیچ حمایتی جهت کشتار دیگر مسلمانان در جهان و تخریب چهره مسلمانان دریغ نکرده و از جنگ عراق بر علیه ایران گرفته تا ایجاد القاعده و طالبان و داعش و ... همه با حمایت عربستان سعودی انجام شده.

همچنین این مدارس مورد حمایت عربستان سعودی در جای جای جهان هستند که تندروهای اسلام گرا را آموزش می دهند تا در کشورهای مختلف جنگ به پا کنند یا اعمال تروریستی انجام دهند که موجب تخریب چهره مسلمانان در جهان گشته.

امروزه عربستان سعودی دست روی سازمان کنفرانس اسلامی گذاشته و مشاهده می کنیم این سازمان که برای اهداف خاصی تشکیل شد به ترمزی برای مسلمانان جهان تبدیل شده.

همچنین مشاهده می کنیم که عربستان سعودی دست روی اتحادیه عرب گذاشته و کاری کرده که این اتحادیه از چهارچوب اهداف اصلی خود خارج شود و بر عکس آن عمل کند.

حتی در زمینه ائتلاف های منطقه ای مشاهده می کنیم با محاصره قطر و اشغال بحرین و حمله به یمن  وتهدید عمان و کویت شرایطی ایجاد کرده که حتی ائتلاف های موجود در جزیره عربی نیز به هم بریزد.

در دیگر کشورهای عربی و اسلامی جایی را نمی توانید پیدا کنید که ردی از عربستان سعودی در مشکلات این کشورها نباشد.

ابراز نگرانی عربستان سعودی از  پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا - اسپوتنیک ایران
ابراز نگرانی عربستان از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا

از سوریه و عراق و لیبی گرفته تا پاکستان و شرق آسیا و ... همه گروه های تروریستی با حمایت عربستان سعودی تشکیل شده.

سالها است عربستان سعودی از کشتار مردم مظلوم یمن از مسلمان شیعه و سنی گرفته تا مسیحی و یهودی بزرگ و کوچک دریغ نکرده.

بزرگترین خریدار اسلحه در جهان عربستان سعودی است، نه برای اینکه کلکسیون این سلاح ها را داشته باشد بلکه برای کشتار انسان ها از آن بهره ببرد.

در جنگ یمن هم مشاهده می کنیم که سعودی ها انواع و اقسام تحریم شده جهانی را بر علیه مردم مظلوم یمن استفاده کرده اند.

خلاصه تفکر و سیاست سعودی را می توان در نحوه ترور عدنان خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول مشاهده کرد.

امروزه هم که مشاهده می کنیم عربستان سعودی پا را فراتر گذاشته و برای بر هم زدن انتخابات ایالات متحده و دخالت در امور داخلی این کشور هزینه های سرسام آوری را تقدیم کرده.

مجامع بین المللی را نیز به هم ریخته و دبیر کل سابق سازمان ملل به صراحت اعلام می کند که عربستان سعودی با فشارهای مالی خود جلوی تصویب قطعنامه سازمان ملل بر علیه کشتار کودکان یمن شد.

بدیهی است در این شرایط وقت آن رسیده که جامعه جهانی به فکر راه و چاره ای برای این کشور و رفتاری های آن باشد تا بخش اعظم بسیاری از مشکلات جهانی حل وفصل گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала