قره‌باغ موضوع گفتگوی پوتین و اردوغان

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiگفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان
گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور روسیه برگزاری یکسری مذاکرات با رهبران آذربایجان و ارمنستان را به اطلاع رجب طیب اردوغان رساند.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک تماس تلفنی به بررسی اوضاع در قره‌باغ پرداختند. رئیس جمهور روسیه یک سری مذاکرات با رهبران آذربایجان و ارمنستان را به اطلاع رجب طیب اردوغان رساند.

در کرملین اطلاع دادند: این تماس ها در جهت جستجوی گزینه‌های قطع هر چه سریعتر عملیات جنگی و گذار به روند حل و فصل سیاسی – دیپلماتیکی سمتگیری شده است. آمادگی طرفین برای همکاری با هدف دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز درگیری مورد تأیید قرار گرفته است».

خروج ترکیه از دومین پایگاه نظامی خود در سوریه  - اسپوتنیک ایران
خروج ترکیه از دومین پایگاه نظامی خود در سوریه

در دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفته شد که رهبر ترکیه به ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ارمنستان باید از اراضی اشغالی آذربایجان خارج شود و «ضد حمه آذربایجان محدود به اراضی آن کشور است».

شایان ذکر است که درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала