چرا ویروس کووید-19 باعث از بین رفتن حس بویایی می شود؟

© AP Photo / Andy Wongچرا ویروس کووید-19 باعث از بین رفتن حس بویایی می شود؟
چرا ویروس کووید-19 باعث از بین رفتن حس بویایی می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویروس کرونا باعث ایجاد حالت التهابی در ناحیه پیاز بویایی می شود. بنابراین بویایی به طور موقت از بین می رود و طعم غذا به طور جزئی یا کامل در طول دوره بیماری از بین می رود.

به گزارش اسپوتنیک، از هر دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا یکی از آنها حس بویایی و چشایی خود را از دست می دهد. مغز انسان به گونه ای طراحی شده است که اگر بوی سیگنال غذای خوشمزه حس نشود، حتی اگر معروف ترین سرآشپز با بهترین دستپخت هم غذا درست کرده باشد این غذا برای شما همانند خوردن مقوا باشد. از این رو بیشتر افرادی است که حس بویایی خود را نسبت به غذا از دست داده بودند احتمال داده بودند که به کووید-19 مبتلا شده باشند و در اکثر موارد، علت تماس آنها با پزشک عدم حس بویایی بود.

ویروس کرونا در خدمت قدرت رو به رشد چین - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ویروس کرونا در خدمت قدرت رو به رشد چین

آنا از مسکو می گوید زمانی که سرکار بودم همکارانم یک بشقاب پرتقال روی میز گذاشتند. شش پرتقال که تازه آنها را بریده بودند نزدیک من قرار داده شده بود و من تا هنگامی که سرم را از لپ تاپ بلند نکرده بودم و ندیده بودم که در فاصله یک متری من ظرف پرتقال قرار دارد متوجه نشده بودم در حالی که همیشه بوی پرتقال را حتی در فواصل دورتر هم تشخیص می دادم به همین دلیل شک کردم و به پزشک زنگ زدم و بیماری کووید در من تأیید شد.

کیک ها دیگر شیرین نبودند، قهوه بوی و طعم ندارد، فست فود هیچ واکنشی ایجاد نمی کند. حس بویایی و چشایی متوقف شده بود، من زنجبیل را امتحان کردم، اما آن را تشخیص ندادم. سس تند واسابی را امتحان کردم و نمی فهمیدم که واسابی است.

ساندیپ رابرت دات، نویسنده تحقیق می گوید: "یافته های ما نشان می دهد که تغییرات در حس بویایی بیماران ناشی از ویروس کرونا به ارتباط مستقیم با سلول های عصبی مربوط نمی شود بلکه به تأثیر بر عملکرد سلول های پشتیبانی کننده مربوط می شود."

این بدان معنی است که در بیشتر موارد، عفونت به کرونا منجر به آسیب دائمی به شبکه های عصبی نمی شود و تنها منجر به از بین رفتن موقتی حس بویایی می شود.

طبق گفته پزشکان کالیفرنیایی، از بین رفتن حس بویایی در زمان ابتلا به کووید-19 27 برابر بیشتر از ابتلا به سایر بیماری های ویروسی رخ می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала