ترامپ: می خواهم ایران قدرتمند باشد، اما بدون سلاح هسته ای

© AP Photo / John Raouxترامپ: می خواهم ایران قدرتمند باشد، اما بدون سلاح هسته ای
ترامپ: می خواهم ایران قدرتمند باشد، اما بدون سلاح هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در بین حامیان خود اظهار کرد: برای ایران آرزوی سلامتی دارم، اما آنها نمی توانند سلاح هسته ای داشته باشند. من می خواهم آنها یک کشور قدرتمند و عالی باشند.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه شب در حالیکه با حامیان خود در پنسیلوانیا صحبت می کرد، گفت: می خواهم ایران کشوری قدرتمند، اما بدون سلاح هسته ای باشد.

معاون بایدن: امنیت آمریکا به دلیل موضع گیری ترامپ نسبت به برجام کمتر شد  - اسپوتنیک ایران
معاون بایدن: امنیت آمریکا به دلیل موضع گیری ترامپ علیه برجام کمتر شد

ترامپ خاطر نشان کرد: من تصمیم گرفته ام از توافق وحشتناک آخرین دولت [ایالات متحده] مربوط به برنامه هسته ای ایران خارج شوم. اگر ما در انتخابات پیروز شویم، اولین تماس تلفنی من از ایران خواهد بود.

به گفته وی، به دلیل تحریم های آمریکا، تولید ناخالص داخلی ایران ۲۷ درصد کاهش یافته است.

ترامپ گفت: برای آنها آرزوی سلامتی دارم، اما آنها نمی توانند سلاح هسته ای داشته باشند. من می خواهم آنها یک کشور قدرتمند و عالی باشند.

در سال ۲۰۱۸، واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) که با هدف غلبه بر بحران پرونده اتمی ایران توسط روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه و آلمان انعقاد شده بود، خارج شد.

مقامات آمریکایی کارزار "فشار حداکثری" بر ایران را آغاز کرده اند که در واقع فشار آوردن به تهران از نظر اقتصادی است.

در اوایل ماه آگوست، ایالات متحده بار دیگر ایران را به نقض توافق هسته ای متهم کرد، به عنوان بخشی از رویه برجام قصد خود را برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه تهران اعلام کرد.

در تاریخ ۲۰ آگوست، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده شخصاً درخواست واشنگتن را به رئیس شورای امنیت سازمان ملل منتقل کرد.

در ۱۸ اکتبر، پمپئو اعلام کرد که ایالات متحده آمادگی دارد یک طرفه علیه افراد و نهادهای مرتبط با تأمین سلاح به ایران یا خرید سلاح از ایران اعمال تحریم کند.

شرکت کنندگان در برجام معتقدند که ایالات متحده نمی تواند موضع گیری علیه برجام کند، زیرا از این توافق نامه خارج شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала