گزارش و تحلیل

جنگی سخت تر از جنگ اقتصادی در مقابل ایران است

© AFP 2023 / HO/Iranian Presidencyجنگی سخت تر از جنگ اقتصادی در مقابل ایران است
جنگی سخت تر از جنگ اقتصادی در مقابل ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش جناب دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در باره جنگ تمام عیار اقتصادی که ایالات متحده بر علیه ایران راه انداخته صحبت کردند.

علیرغم اینکه برخی در مورد زمان شروع این جنگ که به یکی دو سال پیش بر میگردد یا به بیش از ده سال پیش اختلاف نظر دارند اما همه متفق القول هستند که ایران با این جنگ مواجه می باشد.

خدا را شکر که حد قل یک بار همه در کشورمان روی یک موضوع توافق دارند.

علیرغم اینکه بسیاری کارشناسان سالها است در باره این جنگ اقتصادی صحبت می کنند اما متاسفانه تا به حال شاهد آرایش جنگی اقتصادی در کشور نیستیم.

چه دمکرات باشد چه جمهوریخواه خصومت آمریکا نسبت به ایران تغیر نمی کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چه دمکرات باشد چه جمهوریخواه خصومت آمریکا نسبت به ایران تغییر نمی کند

وقتی که ما ایرانی ها آرایش جنگی به خود نگرفته ایم و هنوز رفتاری که بر مبنای مبارزه و مقابله با جنگ اقتصادی است نداریم نباید توقع داشته باشیم که دشمن پیشروی نکند و به ما ضربه های سهمگین نزند، حال فعلا نمی خواهم از عبارت مهلک استفاده کنم.

امروزه ساختارهای نوین اقتصادی در همه زمینه ها از تجارت گرفته تا کشت و صنعت و ... استفاده می شود و برای اینکه بتوانیم در مقابل این جنگ اقتصادی پاینده بمانیم باید ساختارهای اقتصادی سنتی خود را کنار بگذاریم و به سمت و سوی ساختارهای اقتصادی نوین روی بیاوریم.

اما نکته دیگری است که باید به آن توجه داشت و آن جنگ رسانه ای است که دهه ها است بر علیه ایران راه افتاده و اگر آسیب هایش بیش از جنگ اقتصادی نباشد کمتر نیست.

در بسیاری از موارد این جنگ رسانه ای است که حتی بازارهای ما را کنترل می کند و ضربه های اقتصادی به ما می زند.

همین اخیرا بسیاری با اقتدا به همین بازی های رسانه ای به بازارهای بورس و یا کالا و یا سکه و یا ارز ورود کردند و مشاهده می کنیم که چه آسیب هایی را دیدند.

در مقیاسی بزرگتر می توان به شایعه پراکنی های مغرضانه بر علیه ایران در همه زمینه ها اشاره کرد که هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی ضربه های بسیار کمر شکنی را به ایران وارد می کند.

ترامپ یا بایدن؟ ایران و سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ یا بایدن؟ ایران و سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات

شاید بیست یا سی سال پیش بحث جنگ رسانه ای بسیار کمرنگ به نظر می آمد چون عموم مردم به راحتی به رسانه های خارجی و یا دشمن دسترسی نداشتند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دسترسی عموم به رسانه های مختلف باز شده و طبیعتا تاثیر این رسانه ها در داخل کشور چندین برابر شده.

همین که امروزه ده ها کانال تلوزیونی و رادیویی و اینترنتی و شبکه های مختلف خبری و غیر خبری در گروه های اجتماعی راه اندازی شده خود گواه آن است که دشمن به تاثیر جنگ رسانه ای پی برده و سرمایه گذاری خود در این راستا را تقویت نموده.

متاسفانه ساختار رسانه ای ما همچون ساختار اقتصادی ما هنوز آرایش جنگی به خود نگرفته وهنوز بسیاری از رسانه های ما در بحر شرایط بیست سی سال پیش سیر می کنند.

قطعا اگر بخواهیم به همان ساختارهای رسانه ای قدیم خود پایبند بمانیم در این جنگ ضربه ای سهمگین خواهیم خورد و برای اینکه بتوانیم در این جنگ مقاومت کنیم باید ساختارهای رسانه ای خود را تغییر دهیم وگر نه اگر جنگ رسانه ای را ببازیم قطعا بقیه جنگها را نیز می بازیم چون به قول سربازان دیگر روحیه ای برای جنگیدن در همه عرصه ها باقی نمی ماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала