مقام چینی: تلاش آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه مبنای قانونی ندارد

© AP Photo / VAHID SALEMIمقام چینی: تلاش آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه مبنای قانونی ندارد
مقام چینی: تلاش آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه مبنای قانونی ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیرکل کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین درباره اقدام اخیر آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اظهار نظر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، فو کونگ، مدیرکل کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین در گفت وگو با خبرنگاران عنوان کرد که تمام اعضای شرکت کننده در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در مورد اینکه تلاش ایالات متحده آمریکا درباره به‌کارگیری مکانیسم ماشه مبنای قانونی ندارد اشتراک نظر داشتند و چین هم معتقد است که آمریکا از این ابزار برای نابودی برجام استفاده می‌کند.

روسیه به خوشبینی آمریکا در حصول توافق قریب الوقوع کنترل تسلیحاتی نیست - اسپوتنیک ایران
روسیه به خوشبینی آمریکا در حصول توافق قریب الوقوع کنترل تسلیحاتی نیست

وی همچنین ادعا کرد که سایر طرف‌های برجام تمایلی به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه ندارند. این سیاستمدار چینی تصریح کرد: هرچند آمریکا یک ابر قدرت بشمار می‌رود اما تنها یک کشور است و سایر کشورهای جهان در مسیر حفظ برجام حرکت می‌کنند.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه 1+4، ظهر امروز(سه‌شنبه 11 شهریور 1399) به ریاست مشترک «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد تا گامی دیگر در راستای حفظ برجام برداشته شود.

آمریکا پس از نزدیک به 2 سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه 2231 مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواستار به‌کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت بازگردانده شود. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شده است.

ساعاتی پیش، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی کنایه‌آمیز خطاب به ادعای آمریکا تصریح کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مشارکت‌کنندگان واقعی (و نه ادعایی) این توافق در وین برگزار می‌شود.

میخائیل اولیانوف همچنین نتیجه نشست امروز را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: تمام اعضا مصمم هستند که برای حفظ این توافق همه تلاش خود را به‌کار گیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала