گزارش و تحلیل

انگشت اتهام پمپئو عليه ايران: رقابت آمريکا با روسيه بر سر مسئله فروش سلاح است

© REUTERS / Jim Young انگشت اتهام پمپئو عليه ايران: رقابت آمريکا با روسيه بر سر مسئله فروش سلاح است
 انگشت اتهام پمپئو عليه ايران: رقابت آمريکا با روسيه بر سر مسئله فروش سلاح است  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران نه با هند، نه با ایتالیا یا لهستان دشمنی ندارد و به هیچ وجه طبق ادعای پمپئو ایران با هواپیمای جنگی ساخت روسیه به اين کشورها حمله نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمريکا مايک پمپئو در جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل اعلام نمود: "درصورتیكه تحریم تسلیحاتی علیه ایران به پایان برسد، تهران با هواپیماهای نظامی تازه خریداری شده روسیه می تواند به عربستان ، هند ، ایتالیا و لهستان حمله كند."

پمپئو: لغو تحریم تسلیحاتی ایران به ضرر روسیه و چین خواهد بود - اسپوتنیک ایران
پمپئو: لغو تحریم تسلیحاتی ایران به ضرر روسیه و چین خواهد بود

اين مقام آمريکایی در ادامه گفت: "اگر نتوانید اقدامی انجام دهید، ایران قادر خواهد بود هواپیماهای نظامی ساخته شده در روسیه را آزادانه بخرد ،که می تواند در شعاع سه هزار کیلومتری به کشورهای دیگر حمله کند و در نتیجه شهرهایی مانند ریاض ، دهلی نو ، رم و ورشو در خطر خواهند بود".

در اين راستا خبرگزاري اسپوتنيک با آقاي دکتر فواد ایزدی استاد تمام مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به گفتگو نشسته است.

آيا پمپئو عقل سلیم خود را از دست داده است. ایران نه با هند، نه با ایتالیا یا لهستان دشمنی ندارد و به هیچ وجه طبق ادعای پمپئو ایران با هواپیمای جنگی ساخت روسیه به اين کشورها حمله کند؟

آقاي پمپئو از ابتدايي که وارد دولت ترامپ شده است معمولا حرفهايش بر اساس منطق و عقل نيست، و بر اساس دعواهاي سياسي آمريکا که با کشورهاي مختلف دارند، صحبت مي کند. سياست هاي تحريمي که آمريکا حتي بر عليه اروپا دارد و کشورهاي همسو با سياست هاي خود را نيز تحت تحريم قرار مي دهد، آمريکا بر اساس نيازهاي سياست هاي خارجي خود که اغلب سياستهاي اشتباه است با ديگر کشور ها رفتار مي کند.

عواقب برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران از دیدگاه پمپئو  - اسپوتنیک ایران
عواقب برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران از دیدگاه پمپئو

ايران بيش از 200 سال است که با هيچ کشوري وارد جنگ نشده است، و در قبال جنگ ايران وعراق، ايران از کشور خود از حمله بغداد دفاع کرده است، ايران هيچ گاه به کشوري حمله ننموده است. ايران جز صلح آميزترين کشورها است و مخصوصا با کشورهاي اروپايي و هند و کشورهايي که پمپئو از آنها نام برد، رابطه خوبي با ايران دارند. ايران حتي با آمريکا نيز مشکلي ندارد، دولت آمريکا خود از برجام خارج شده است و فشارهاي حداکثري بر ايران وارد نموده است.

وزير امور خارجه آمريکا بر چه اساسي تحريم هاي تسليحاتي عليه ايران را به خريد سلاح از روسيه ارتباط داده است؟

آمريکايي ها يک رقابتي با روسيه دارند و خودشان فروشنده سلاح هستند. به همين دليل اين سخنان پمپئو يک بعد اقتصادي و يک بعد سياسي دارد که چرا سلاح هاي روسيه به فروش مي رسد، در حاليکه آمريکا نمي خواهد و نمي تواند به ايران سلاح بفروشد. اين يک مشکل براي آمريکايي ها است که خواهان همکاري اقتصادي اين دو کشور نيست.

خريد و فروش سلاح هم از حوزه نظامي باعث اتحاد و همکاري در زمينه سياسي و نظامي ايران و روسيه مي شود. روسيه هم جز کشورهايي است که آمريکا با ان دشمني دارد و از ان جهت دوست ندارد که کشورهايي که سياست هاي مستقلي دارند من جمله ايران و روسيه با يکديگر همکاري داشتهباشند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала